راهنمای سفر به ازمیر

راهنمای سفر به ازمیر

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه با جمعبت حدود 4 میلیون نفر و دومین بندر بزرگ ترکیه بعد از استانبول و مرکز مهم حمل و نقل در ترکیه است. نیمی از جمعیت شهر ازمیر زیر 30 سال سن دارند و شهری جوان محسوب می‌شود که به سرعت در حال رشد و ترقی می‌باشد. ازمیر میزبان ده ها هزار دانشجوی دانشگاهی، دانش آموز، هنرمند و ... می‌باشد.

سه شنبه 23 مرداد 1397
10148

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه با جمعبت حدود 4 میلیون نفر و دومین بندر بزرگ ترکیه بعد از استانبول و مرکز مهم حمل و نقل در ترکیه است. نیمی از جمعیت شهر ازمیر زیر 30 سال سن دارند و شهری جوان محسوب می‌شود که به سرعت در حال رشد و ترقی می‌باشد. ازمیر میزبان ده ها هزار دانشجوی دانشگاهی، دانش آموز، هنرمند و ... می‌باشد.

شهر ازمیر ترکیه

بعد از شهر باستانی اسمیرنا، ازمیر در حال حاضر مرکز تجاری مدرن، توسعه یافته و پر هیاهو محسوب می‌شود که در کنار یک خلیج عظیم و در میان کوه‌ها واقع شده است. بلوارهای وسیع، ساختمان‌های شیشه‌ای و مراکز خرید مدرن با سقف‌های سنتی قرمز، بازار متعلق به قرن 18 و مساجد و کلیساهای تاریخی، از مشخصه‌های بارز این شهر می‌باشند.

ازمیر موقعیت خود را به عنوان یک شهر اقتصادی و اجتماعی پویا به موقعیت جغرافیایی خود، آب و هوای مدیترانه‌ای و فرهنگ‌ها و ادیان مختلف مدیون است. ایرانیان، یونانیان باستان، آشوریان، رومی‌ها و عثمانیان برخی از تمدن‌های بزرگی هستند که در تاریخ طولانی این شهر اثرگزار بوده‌اند.

اقلیم

میانگین تعداد روزهای آفتابی ازمیر به حدود 300 روز در سال می‌رسد. ازمیر تابستان‌های خشک و آفتابی و بسیار طاقت فرسایی دارد. اگر در تابستان به ازمیر سفر می‌کنید احتمالا در اولین شب اقامت گرما کمی اذیتتان خواهد کرد اما نسیم خنکی از سمت دریا می‌وزد که در نواحی نزدیک به ساحل بیشتر حس می‌شود. دما در زمستان به زیر صفر می‌رسد و معمولا ابری و بارانی است. بارش برف در این شهر معمول نیست و ممکن است در هر دهه 1 یا 2 بار اتفاق بیفتد.

حمل و نقل عمومی

قطار: ازمیر دارای 2 ایستگاه راه آهن، یکی برای سفرهای منطقه‌ای و دیگری برای سفرهای بین شهری، می‌باشد.

هواپیما: فرودگاه عدنان مندرس، در 16 کیلومتری جنوب مرکز ازمیر، روزانه چندین پرواز به استانبول، آنکارا و آنتالیا و شهرهای دیگر کشورهای اروپایی دارد. پرواز "ایز ایر" یکی از ایرلاین‌های محلی است که پروازهای داخلی زیادی از ازمیر انجام می‌دهد. مرکز شهر از فرودگاه به چند طریق قابل دسترسی است: استفاده از اتوبوس‌های فرودگاه (Havas)، اتوبوس‌های عمومی که ارزانتر از اتوبوس‌های فرودگاه می‌باشند و خط قطار شهری.

برای ساکنین ازمیر کارت حمل و نقل عمومی وجود دارد که نوع اقامت کوتاه مدت این کارت‌ها نیز در دسترس مسافران قرار دارد و می‌توانند آن را تهیه کنند. قیمت آن به تعداد سفرهایی که هر مسافر انجام می‌دهد بستگی دارد.

حمل و نقل عمومی ازمیر

اتوبوس

ایستگاه اتوبوس در 6 کیلومتری شمال شرق شهر واقع می‌باشد و تعداد زیادی اتوبوس از مرکز شهر به آن رفت و آمد دارد و دارای کافی نت، رستوران و بلیت فروشی می‌باشد. ازمیر تا استانبول با اتوبوس حدود 9 ساعت فاصله دارد.

  • سیستم حمل و نقل عمومی تمام شهر را پوشش می‌دهد.
  • تاکسی‌ها نیز با هزینه معقول، آماده خدمت رسانی هستند.
  • خط قطار شهری بین مرکز شهر با حومه شمال شرقی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • ازمیر دارای طرح مسیر دوچرخه‌سواری عمومی می‌باشد و شما می‌توانید به راحتی با دوچرخه رفت و آمد کنید.

مکان‌های دیدنی

علی رغم قدمت تاریخی 5000 ساله شهر ازمیر، بناهای تاریخی این شهر با فعال شدن آتشفشان در دهه 1920 از بین رفت و امروزه مناظر تاریخی زیادی در آن باقی نمانده است.

میدان کناک: میدان اصلی مرکز شهر که بخاطر برج ساعت، یکی از نمادهای منحصر بفرد ازمیر که در سال 1901 ساخته شد، معروف می‌باشد. مسجد کناک یالی و بازار کمرالت نیز در حوالی این میدان واقع شده است.

آسانسور: توسط یک تاجر یهودی در سال 1907 ساخته شد و هدف از ساخت آن کمک به ساکنان این منطقه برای دسترسی به مناطق بالای تپه بوده است.

این آسانسور از مکانیزم محرک آب برای حرکت استفاده می‌کرده است و پس از مرمت توسط شهرداری ازمیر در حال حاضر با برق کار می‌کند.

سواحل: ازمیر با داشتن خط ساحلی دریای اژه، دارای سواحل زیادی می‌باشد که با مرکز شهر فاصله چندانی ندارد و با وسائل نقلیه عمومی قابل دسترسی است. مهمترین سواحل این منطقه شامل Foka, Dikili, Ulra, Seferinisar و Cesme می‌باشد.

Alsancak: محله‌ای با خیابان‌های باریک، مغازه‌ها و خانه‌های قدیمی. جایی که می‌توانید در آن از نوشیدن یک فنجان چای ترکی لذت ببرید.

Karsiyaka: در ترکی به معنای طرف مقابل است و در سمت دیگر خلیج ازمیر قرار گرفته است و دارای مناظر بینظیری از جمله Konak, Karsiyaka می‌باشد. شب‌های زنده و بازدید از مراکز خرید این منطقه را از دست ندهید.

Kadifekale: قلعه قدیمی روی تپه‌های ازمیر و بخش‌های باقیمانده از شهر اصلی رومی اسمیرنا در این منطقه وجود دارند.

تله کابین Teleferik: این تله کابین که در سال 1977 افتتاح شده است پس از سال‌ها دوباره بازگشایی شده است و ارتفاع آن به 423 متر از سطح دریا می‌رسد و دارای رستوران، کافی شاپ و مراکز خرید در بالای کوه می‌باشد.

پیاده‌روی در امتداد اسکله تفریحی Kordon، مکانی که از یک طرف با ساختمان‌های بلند و درختان نخل و از طرف دیگر توسط دریای اژه احاطه شده است.

بازار بزرگ کمرالتی را از دست ندهید.

مکان های دیدنی ازمیر

امنیت

ازمیر با توجه به وسعتش شهری امن محسوب می‌شود هرچند که مناطق نا امن نیز در این شهر وجود دارد اما مرکز و حومه شهر در طول روز امن می‌باشند. اگر در شب به گردش و پیاده‌روی می‌روید توصیه میکنیم از کوچه‌های تاریک و باریک عبور نکنید. از خیابان‌های اطراف بندر اصلی و خیابان‌های متصل به راه آهن برای تردد خود استفاده نکنید.

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که به کمک پلیس احتیاج داشتید با شماره 155 تماس حاصل فرماییید. بخش گردشگری اداره پلیس ازمیر با شماره تماس 77 47 489 232 90+ برای کمک به مسافرینی که پاسپورت آنها مفقود شده و یا قربانی سرقت و یا هر جرم دیگری شده‌اند نیز آماده خدمت‌رسانی می‌باشد.

نظر بدهید