جشن‌ها و فستیوال‌های هندوستان

جشن‌ها و فستیوال‌های هندوستان

هندوستان بزرگترین کشور منطقه آسیای جنوبی است که از شمال غرب با پاکستان. از شمال با چین و نپال، از شمال شرقی با بوتان و از شرق با بنگلادش و میانمار مرز مشترک دارد؛ از جنوب به سریلانکا و از جنوب غربی به مالدیو راه دارد. هندوستان همچنین دارای مرز آبی با اندونزی در اقیانوس هند است. جمهوری هند هفتمین کشور وسیع جهان و دومین کشور پر جمعیت دنیا بعد از چین با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت می‌باشد. هندوستان کشوری با اقلیم، فرهنگ، زبان و نژاد متنوع می‌باشد.

چهارشنبه 14 شهریور 1397
5961

هندوستان بزرگترین کشور منطقه آسیای جنوبی است که از شمال غرب با پاکستان. از شمال با چین و نپال، از شمال شرقی با بوتان و از شرق با بنگلادش و میانمار مرز مشترک دارد؛ از جنوب به سریلانکا و از جنوب غربی به مالدیو راه دارد.

هندوستان همچنین دارای مرز آبی با اندونزی در اقیانوس هند است. جمهوری هند هفتمین کشور وسیع جهان و دومین کشور پر جمعیت دنیا بعد از چین با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت می‌باشد.

هندوستان کشوری با اقلیم، فرهنگ، زبان و نژاد متنوع می‌باشد.

 

اقلیم

طبیعت هندوستان

فصل باران‌های موسمی هند تنها فصلی است که در آن باران می‌بارد. عامل این باران‌ها، بادهای موسمی می‌باشد که از دو جهت شمال شرقی و جنوب غربی می‌وزد. باد موسمی جنوب غربی، اکثر مناطق کشور را در بر می‌گیرد و از این رو مهمتر از دیگری می‌باشد.

 

فرهنگ

فرهنگ هندوستان

فرهنگ غنی و چند لایه هندوستان برگرفته از عوامل مذهبی و معنوی می‌باشد. تصور فرهنگی یکپارچه در هندوستان باوری غلط است اما عوامل مختلفی وجود دارد که این فرهنگ‌های مختلف را به هم پیوند می‌دهد.

میراث فرهنگی هندوستان در ادبیات، اشعار، موسیقی و سینمای این کشور دیده می‌شود. صنعت سینما و تئاتر هندوستان با تاثیرپذیری از سینمای غرب رشد و شکوفایی چشمگیری داشته است.

هندی‌ها برای خانواده جایگاه ویژه‌ای قائل می‌باشند و فرزندان معمولا مدت زمان طولانی‌تری را با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند و بر خلاف غربی‌ها بیشتر تحت حمایت آن‌ها می‌باشند. معمولا پسران تا آخر عمر و دختران تا زمانی که ازدواج کنند با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند. در مقابل نیز از فرزندان انتظار می‌رود از پدر و مادر سالمند خود مراقبت کنند.

 

شهرهای مهم

تاج محل آگرا

دهلی: پایتخت هند، مقر دولت فدرال، آثار تاریخی و مراکز خرید متعدد و مرکز صنعتی کشور.

جیپور: شهر صورتی یا جیپور، تبلور فرهنگ قرون وسطی هندو راجپوت در هند

کلکته: پایتخت هندوستان بریتانیایی تا سال 1911، غذاهای خیابانی، صنعت فیلم بنگالی هند و جوایز اسکار و نوبل فراوان، ملقب به شهر شادی، پایتخت فرهنگی هند.

بمبئی: پایتخت مالی هند، قطب صنعت فیلم سازی هند (بالیوود) بندرهای بزرگ

 

تعطیلات و جشن‌ها

فستیوال هولی هند

هندی‌ها سه روز ملی را جشن می‌گیرند:

روز جمهوری (26 ژانویه)، روز استقلال (15 آگوست) و روز گاندی جایانتی (2 اکتبر).

علاوه بر این چهار فستیوال مهم در هند جشن گرفته می‌شود که عبارتند از:

فستیوال هولی در ماه فوریه یا مارس

جشنواره رنگ یک فستیوال بزرگ و مهم در  هندوستان است که بطور عمده در شمال، شرق و غرب هند جشن گرفته می‌شود.

در روز اول مردم به معابد رفته و به عبادت می‌پردازند اما روز دوم با جشن و شادی و پرتاب پودرهای رنگی ادامه می‌یابد. شما نمی‌توانید تنها ناظر این فسیوال باشید چرا که به عنوان یک خارجی در مرکز توجه خواهید گرفت. بنابراین یا باید به فکر سنگری برای خود باشید و یا با لباس مناسب از این فستیوال دیدن کنید و از بازی با رنگ‌ها لذت ببرید.

اهمیت جشن هولی در جنوب هند کمرنگ‌تر می‌باشد.

دورگا پوجا/ ناواراتری/ دودشارا

فستیوال 9 روزه که با روز مقدس داسارا شروع می‌شود. مردم محلی در این روز در معبد Durga به عبادت می‌پردازند و کارفرمایان به مناسبت این جشن به کارگران شیرینی و هدیه و پاداش نقدی می‌دهند.

روز مقدس داسارا شروع سال مالی برای هندی‌ها می‌باشد و در بعضی مناطق مانند بنگال غربی، دورگا پویا و ... یکی از مهمترین جشنواره‌ها می‌باشد.

در جنوب هند این روز را به عنوان Mavarathri جشن می‌گیرند که با مراسم مذهبی مانند عبادت، روزه داری و ... در طول 9 شب جشن گرفته می‌شود.

عید فطر

جشن پایان ماه رمضان و شروع ماه شوال که مهمترین جشن سال برای مسلمانان هندی می‌باشد. در ایام عید فطر کسب و کارهای حداقل برای 2 روز تعطیل می‌باشد.

دیوالی در ماه اکتبر یا  نوامبر

جشنواره نور، جشن بازگشت فرمانروا راما به پایتخت فرمانروایی خود بعد از 14 سال تبعید. این جشن برای توریست‌های امریکایی یادآور غذاهای عید شکرگزاری و کادوهای کریسمس می‌باشد.

در این جشن هندی‌ها خانه‌ها خود را تزئین می‌کنند و خیابان‌های شهر را آذین بندی کرده و به آتش بازی می‌پردازند.

نظر بدهید