ماداگاسکار؛ مثل هیچ‌کجا

ماداگاسکار؛ مثل هیچ‌کجا

ماداگاسکار؛ مثل هیچ کجا ماداگاسکار یا به زبان محلی مالاگاسی، در جنوب شرق آفریقا و در دل اقیانوس هند، چهارمین جزیره بزرگ جهان است. سرزمینی که ریشه مردمانش آمیخته‌ای است از نیاکان مالزیایی، آفریقایی و عرب که صدها سال پیش با عبور از دریاها به این جزیره مهاجرت کرده‌اند. ماداگاسکار یک مقصد بسیار هیجان‌انگیز برای عاشقان طبیعت و حیات وحش است. به گونه‌ای که بیش از نود درصد تنوع زیستی ماداگاسکار را در هیچ کجای جهان نمی‌توان یافت. شاه میگو و لابسترهای بزرگ و خوشمزه مالاگاسی از جاذبه‌های معروف این کشور است که گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. با ما همراه باشید تا با این جزیره منحصر بفرد بیشتر آشنا شویم.

دوشنبه 14 آبان 1397
7314

ماداگاسکار؛ مثل هیچ کجا

ماداگاسکار یا به زبان محلی مالاگاسی، در جنوب شرق آفریقا و در دل اقیانوس هند، چهارمین جزیره بزرگ جهان است. سرزمینی که ریشه مردمانش آمیخته‌ای است از نیاکان مالزیایی، آفریقایی و عرب که صدها سال پیش با عبور از دریاها به این جزیره مهاجرت کرده‌اند. ماداگاسکار یک مقصد بسیار هیجان‌انگیز برای عاشقان طبیعت و حیات وحش است. به گونه‌ای که بیش از نود درصد تنوع زیستی ماداگاسکار را در هیچ کجای جهان نمی‌توان یافت. شاه میگو و لابسترهای بزرگ و خوشمزه مالاگاسی از جاذبه‌های معروف این کشور است که گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند.

ماداگاسکار

لمورها

هر کسی که نام ماداگاسکار را شنیده باشد احتمالا لمورهای با نمک اولین تصویری است که به ذهنش خطور می‌کند. گونه‌ای بسیار باهوش و بامزه از نخستین‌ها که تنها در ماداگاسکار می‌توان یافت. لمورها بسیار کنجکاو و باهوش هستند و ارتباط بسیار خوبی با گردشگران که به دیدن آن‌ها می‌آیند برقرار می‌کنند. لمورها ریشه‌ای بسیار کهن و جایگاهی مهم در میان مردم ماداگاسکار دارند به گونه‌ای که در افسانه‌های کهن مالاگاسی ریشه‌ای مشترک برای لمورها و انسان‌ها در نظر گرفته شده است. ریشه کلمه لمور در زیان لاتین به معنی ارواح شب است. شاید دلیل این نام‌گذاری شب‌زی بودن بعضی از لمورها و صداهایی است که در دل تاریکی تولید می‌کنند.

 

کانال پانگالانس؛ راهی برای نفوذ به جنگل‌های انبوه بارانی

کانالی سرشار از اعجاب و شگفتی که وقتی با قایق در حال گذر از آن هستید، اقیانوس هند فقط با نوار بسیار باریکی از خشکی از شما جدا افتاده است. کانالی مرکب از قسمت‌های طبیعی و دست‌ساز به طول 600 کیلومتر که به موازات سواحل شرقی ماداگاسکار کشیده شده است. با قایق‌رانی در کانال پانگالانس علاوه بر چشم‌اندازهای بی‌نظیر جنگل‌های انبوه بارانی می‌توان دهکده‌های کوچک ماهی‌گیری را دید که مردمانش با قایق‌های بومی به شیوه‌های سنتی صید می‌کنند. دهکده‌هایی بر نوار باریک ماسه‌ای که از یک سو چند متری با اقیانوس پرخروش هند و از دیگر سو چند قدمی با آب‌های زلال کانال پتنگالانس بیشتر فاصله ندارند.

پارک ملی تسینگی؛ جنگل سنگی

تسینگی نامی است بومی به معنی راه رفتن با نوک پا. دلیل این نامگذاری صخره‌های نوک تیز این منطقه بوده است که مثل هزاران خار از زمین سر برافراشته‌اند. صخره‌هایی که یکی از منحصر بفردترین صحنه‌های زمین را ساخته‌اند، که به جنگل سنگی شهرت یافته است. منطقه‌ای عجیب و بی‌نظیر که در سال 1990 به عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو رسیده است.

تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی در این منطقه به حدی زیاد است که هنوز به میزان قابل توجهی گونه‌های ناشناخته در آن باقی مانده است. از سویی حدودا 85 درصد این گونه‌ها منحصر به این نقطه از زمین بوده و در هیچ جای دیگر کره خاکی مشاهده نمی‌گردد. صعود از مسیرهای امن صخره‌ای با تجهیزات ایمنی و عبور از پل معلق بر فراز جنگل سنگی بخشی از تجربه‌های هیجان‌انگیز پارک تسونگیری است. رسیدن به پارک تسینگی خود ماجراجویی مهیجی است؛ چرا که باید ساعت‌ها با لندکروز از مسیرهای آفرود راند و در میانه راه از دو رودخانه بدون پل با سوار کردن خودروها بر شناوری محلی گذر کرد.

بائوباب: درختانی باژگون

بائوباب یکی از کهن‌ترین و عظیم‌ترین گونه‌های گیاهی بر روی کره زمین هستند. درختانی تنومند با عمری بیشتر از هزار سال که اغلب سال فاقد برگ هستند. شاخه‌های بائوباب بیشتر به ریشه‌هایی می‌ماند که به سوی آسمان در حال رشد هستند. به باور بومیان خداوند روزی بر بائوباب خشم می‌گیرد و آن را از آن‌جا می‌کند.

بائوباب

پارک ملی آنداسیبه؛ سرزمین آفتاب‌پرست‌ها و لمورها

پارکی در چند ساعتی آنتاناریوو و در پر باران‌ترین جنگل‌های ماداگاسکار که محل زندگی بیشترین انواع لمورهاست. قدم که در پارک بگذارید صدای ایندری‌ها را می‌شنوید؛ لمورهای درشت اندام و بامزه‌ای که بومیان آن‌ها را "باباکوتو" یا جد انسان می‌نامند.

آنداسیبه بهترین مکان برای مشاهده ایندری‌هاست. هم‌چنین اگزاتیک پارک در نزدیکی آنداسیبه قرار دارد و می‌توان در آن کملئون یا آفتاب‌پرست‌های رنگارنگ و منحصر بفرد ماداگاسکار را از نزدیک دید و یا حتی لمس کرد.

آفتاب پرست ها

آنتاناریوو

پایتخت ماداگاسکار و بزرگترین شهر این کشور است. محله هاته ویله با کوچه‌های شیب دارو ساختمان‌هایی رنگارنگ که از دوران استعمار فرانسه به یادگار مانده و همین‌طور کاخ ملکه که بر فراز تپه، چشم‌اندازی زیبا به کل شهر دارد از مکان‌های مورد علاقه گردشگران است. شهر سرشار از بازارچه‌ها ومغازه‌های کوچکی است که به فروش صنایع دستی و میوه‌های رنگارنگ استوایی می‌پردازند.

نظر بدهید