اطلاعات سفر به روسیه

اطلاعات سفر به روسیه

پهناورترین کشور جهان، روسیه، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین سرزمین‌های کره زمین است. شکوه معماری، هنر، موسیقی، ادبیات، همه را یک جا می‌توان در این سرزمین یافت. هنر معماری روسیه از با ارزش‌ترین و درخشان‌ترین سبک‌های هنر معماری در سطح جهان است. بناهای به جا مانده، کاخ‌ها، کلیساها و ساختمان‌های آن تک به تک گویای این حقیقت هستند. روسیه یکی از پرطرفدارترین کشورهای جهان برای سفر است و همه ساله هزاران گردشگر برای سفر در تاریخ روسیه و بازدید از دیدنی‌های این کشور و تجربه شب‌های روشن سنت پترزبورگ راهی این کشور می‌شوند. در ادامه با معرفی روسیه و شهرهای آن با ما همراه باشید.

یکشنبه 20 خرداد 1397
7623

پهناورترین کشور جهان، روسیه، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین سرزمین‌های کره زمین است. شکوه معماری، هنر، موسیقی، ادبیات، همه را یک جا می‌توان در این سرزمین یافت. هنر معماری روسیه از با ارزش‌ترین و درخشان‌ترین سبک‌های هنر معماری در سطح جهان است. بناهای به جا مانده، کاخ‌ها، کلیساها و ساختمان‌های آن تک به تک گویای این حقیقت هستند. روسیه یکی از پرطرفدارترین کشورهای جهان برای سفر است و همه ساله هزاران گردشگر برای سفر در تاریخ روسیه و بازدید از دیدنی‌های این کشور و تجربه شب‌های روشن سنت پترزبورگ راهی  این کشور می‌شوند. روسیه سرزمین شگفتی‌هاست.

مسکو روسیه

موسکو و سنت پترزبورگ دو شهر بزرگ و مهم این سرزمین می‌باشند. مسکو از دیرباز به قلب روسیه و سنت پترزبورگ به سر روسیه شهره می‌باشند.

بعد از انقلاب روسیه، نام سنت پترزبورگ به لنینگراد تغییر نام پیدا کرد چرا که زادگاه لنین بود اما پس از فروپاشی جماهیر شوروی دوباره به سنت پترزبورگ تغییر کرد.

آب و هوای روسیه به قدری متغیر است که بین 37 درجه سانتی گراد و منفی 30 درجه تفاوت دارد. بهترین دمای روسیه را می‌توانید در امتداد ساحل دریای بالتیک تجربه کنید؛ ساحلی که اهالی مسکو تعطیلات تابستانی خود را در آنجا سپری می‌کنند.

به دلیل داشتن آب و هوای گرمسیری، سوچی به عنوان یک تفریگاه ساحلی، لقب "فلوریدای روسیه" را به خود اختصاص داده است.

گرم‌ترین هوا در روسیه را می‌توانید در ماه‌های جولای و آگوست که مصادف با تیر و مرداد و اوایل شهریور است تجربه کنید؛ این فصل بهترین فصل برای سفر به روسیه به شمار می‌آید.

مسکو سنت پترزبورگ روسیه

اختلاف ساعت با ایران

از نظر فاصله زمانی، مسکو و تهران نیم ساعت اختلاف زمانی دارند که در شش ماهه نخست سال که ساعت رسمی کشور 1 ساعت به جلو کشیده می‌شود، این اختلاف به یک ساعت و نیم به این زمان اضافه می‌شود.

با توجه به پهناوری این سرزمین، 9 منطقه زمانی در روسیه وجود دارد؛ برای نمونه، شرق روسیه 8 ساعت جلوتر از زمان در مسکو است و کالینینگراد در غرب این کشور 1 ساعت از شهر مسکو عقبتر می‌باشد.

واحد پول رسمی روسیه

واحد پول کشور روسیه، روبل می‌باشد و هر روبل معادل 100 کوپک است و هر روبل روسیه در زمان انتشار این مطلب حدود 90 تومان است. در این کشور دو واحد جهانی پول یعنی دلار و یورو کارایی ندارند و در بیشتر مواقع هتل‌ها، تاکسی‌ها و فروشندگان دلار و یورو را نمی‌پذیرند. بنابراین در زمان سفر به روسیه حتمن روبل همراه خود داشته باشید و یا می‌توانید به باجه‌های کوچک صرافی برای تبدیل ارز استفاده کنید.

به دلیل کسر کمیسیون بیش‌تر، بهتر است پول خود را در فرودگاه‌ها و یا هتل‌ها به روبل تبدیل نکنید زیرا در این صورت متضرر خواهید شد.

حمل و نقل در روسیه

خط هوایی اصلی کشور روسیه ایرفلوت است که پروازهای متعددی به سراسر جهان از جمله ایران دارد. سه فرودگاه مهم پایتخت این کشور، شرمتیوو، دوموده دوو و ونوکووا می‌باشد. در مسکو حمل و نقل عمومی از طریق تاکسی، مترو و اتوبوس انجام می‌شود. کرایه تاکسی در روسیه زیاد است و برای دسترسی راحتتر با کمترین هزینه بهتر است از مترو، تراموا و اتوبوس استفاده شود. در مسکو در ساعات آغازین و پایانی وقت اداری، ترافیک سنگین است و مقرون به صرفه‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی این شهر مترو می‌باشد. 206 ایستگاه متروی این شهر در 14 خط تعبیه شده‌اند و از ساعت 00:53 بامداد تا 1 ساعت پس از نیمه شب میلیون‌ها مسافر را در این شهر جابجا می‌کند.

ایستگاه‌های مترو در سطح شهر مسکو با تابلوهای قرمز رنگ و حرف M مشخص شده‌اند. همچنین بهتر است بدانید در شهر مسکو و سنت پترزبورگ امکان اجاره خودرو بصورت ساعتی، روزانه  هفتگی وجود دارد.

مسکو

مسکو پایتخت روسیه فدراتیو می‌باشد و اصلی‌ترین دیدنی‌های آن کرملین، میدان سرخ و کلیسای جامع سنت باسیل که در تمام دنیا شناخته شده هستند. همچنین پارک تازه بازسازی شده "گورکی"، مرکز برگزاری نمایشگاه‌های ودنخا (به سبک دوران شوروی)، صومعه نوودویچی (ثبت شده در یونسکو) و متروهای بسیار زیبا از دیدنی‌های مهم مسکو در کنار موزه‌های متعدد این شهر هستند.

خود شهر نیز به رستوران‌ها و زندگی شبانه‌اش معروف است و اغلب از آن به عنوان "شهری که هیچوقت نمی‌خوابد" یاد می‌شود. مسکو بعنوان پایتخت و اصلی ترین مرکز حمل و نقل کشور روسیه دارای بهترین راه های ارتباطی روسیه است. این شهر سه فرودگاه بین‌المللی دارد: شرمتیوو در شمال، دوموده‌دوو در جنوب و ونوکودا در غرب. هر سه فرودگاه بوسیله خطوط ریلی آئرو اکسپرس به مرکز شهر متصل میباشند. مسکو 9 ایستگاه قطار دارد که توسط آن ها به تمام روسیه متصل میشود، از سیبری گرفته تا ولادی وستوک در کنار اقیانوس آرام.

مسکو هتل‌های متعددی دارد که از مهمانخانه های ساده گرفته تا هتل‌های زنجیره‌ای پکج ستاره بین‌المللی را شامل می‌شوند. بیشتر هتل‌های محدوده گلدن رینگ (راهی که محدوده مرکز شهر محسوب می‌شود)، 4 ستاره و 5 ستاره هستند و معمولا گران قیمت می‌باشند و بیشتر هتل‌های ارزان از مرکز شهر فاصله دارند.

مسکو روسیه

جاذبه‌های مسکو

میدان سرخ: قلب شهر مسکو و نماد کشور روسیه میدان سرخ است که از مشهورترین میدان های جهان، به شمار می‌رود. این میدان زیبا و تاریخی، تجربه‌های تکرار نشدنی زیادی را برای گردشگران رقم زده است. چه از نظر زیبایی ساختمان‌های اطراف یا تاریخ غنی خود، برای هر کسی غافلگیری های مخصوصی دارد.

کاخ کرملین: کرملین در طول 800 سال گذشته نقش پر رنگی در تاریخ روسیه بازی کرده است. ساختمان های سنگی کلیساهای جامع باشکوه، قصر و اقامتگاه‌های سلطنتی، برج‌های بلند و میدان‌های زیبا در طی تاریخ در این منطقه برافراشته شده و کرملین را به یک شاهکار معماری بینظیر تبدیل کرده است.

متروی مسکو: متروی مسکو با متوسط 6/6 میلیون نفر مسافر در روز از نظر تردد مسافر، پس از متروی دوقلوی توکیو دارای عنوان پر سرعت ترین و پر ترددترین مترو در جهان است. اما آن چیزی که در مورد متروی مسکو اهمیت دارد نه تنها تاریخچه تاسیس آن بلکه زیبایی، عظمت و هنری است که در ساخت آن به کار رفته است.

مترو مسکو

شهر سنت پترزبورگ

سنت پترزبورگ نیازی به معرفی ندارد چرا که همیشه بین گردشگران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. از آنجایی که این شهر بیشتر از 200 سال پایتخت امپراطوری روسیه بوده، کاخ‌های امپراطوری و ساختمان‌های بزرگش شهرت جهانی دارند. این شهر همچنین به ونیز شمال مشهور است چرا که شامل چندین جزیره است  و کانالهای متعددی نیز دارد. تمام مرکز شهر سنت پترزبورگ که توسط یونسکو نیز به ثبت رسیده است از برجسته‌ترین دیدنی‌های شهر به شمار می‌رود.

پدیده شب های سفید نیز جذابیت شهر سنت پتررزبورگ را دو چندان کرده است و در هر تابستان شب هنگام آسمان مانند روز روشن است و رنگ آن آبی و افق مایل به صورتی است.

سنت پترزبورگ پربازدیدترین شهر روسیه است.

 

جاذبه‌های سنت پترزبورگ

قصر پتر هوف که مشرف به خلیج فنلاند است، مدل کپی شده قصر ورسای فرانسه است که در آن دوران یکی از مجلل‌ترین قصرهای جهان به شمار می‌رفت. این قصر 180 آب‌نما دارد و به همین دلیل به قصر فواره‌ها نیز معروف است.

سنت پترزبورگ

موزه هرمیتاژ با 3 میلیون اثر، یکی از بزرگترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین گالری‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان است.

کلیسای کازان که در زمان امپراتور پل اول ساخته شده است، نماد پیروزی روسیه در برابر حمله ناپلئون به حساب می‌آید.سنت پترزبورگ

 شهر کازان

مرکز جمهوری تاتارستان است و به لحاظ بزرگی و سبک معماری بعد از مسکو و سنت پترزبورگ بعنوان سومین پایتخت روسیه شناخته می‌شود. در این شهر ترکیب جالبی از فرهنگ غربی و فرهنگ شرقی در کنار یکدیگر مشاهده می‌شود. نشانه بارز آن قرارگیری کلیسای جامع ارتودکس‌ها در کنار مسجد باشکوه قل شریف است. این دو بنا در کرملین کازان، جاذبه اصلی شهر و یکی از میراث‌های جهانی یونسکو، قرار دارند. دیگر مکان های دیدنی شهر شامل "معبد تمام مذاهب"، خیابان پیاده روی "اولیستا با اومانا" و مسجد تاریخی "استارایا تاتارسکایا اسلوبودا" هستند. این شهر موزه، تئاتر و رستوران های متعددی دارد. کازان 800 کیلومتر با مسکو فاصله دارد و میتوانید برای رفت و آمد بین این دو شهر از هواپیما یا قطارهای شبانه استفاده کنید. از وسط این شهر بزرگتررین رودخانه اروپا می‌گذرد که ولگا نام دارد و به دلیل وجود این رودخانه برای رفتن به این شهر میتوانید از قایق های تفریحی نیز استفاده کنید. کازان یکی از محبوب ترین شهرهای توریستی روسیه است. برای میزبانی المپیک دانشجویی تابستانی 2013 زیرساخت های مرتبط با صنعت توریسم آن گسترش بیشتری پیدا کرد و چندین هتل و رستوران جدید نیز به افتتاح رسید. همچنین این شهر میزبان بازی ایران و اسپانیا در تاریخ 20 ژوئن 2018 می‌باشد.

جاذبه های کازان

کرملین کازان شامل بسیاری از ساختمان های قدیمی است که قدیمی ترین آن کلیسای رسالت تنها کلیسای روسی قرن شانزدهم است که مانند بسیاری از ساختمان های کازان این دوره، از ماسه سنگ رنگی محلی به جای آجر ساخته شده است. برجسته ترین مشخصه کرملین کازان، برج soyembika است که احتمالا به سلطنت پتر کبیر برمیگردد.

صومعه ریفسکی یکی از مکان های محبوب در جمهوری تاتارستان است. این صومعه مقدس در جنگلهای منطقه حفاظت شده کامسکی در سواحل زیبای یک دریاچه قرار گرفته است. اصلی ترین آیتم این صومعه تصویر "بانوی مقدس ما از جرجیا" است. در دوران شوروی یک اردوگاه زندانیان در داخل این صومعه بنا شد ولی با فروپاشی شوروی ریفسکی به اورتودکس های روسیه بازگردانده شد.

بولگار با مقبره ها، مساجد و سرداب های کنار رودخانه، پایتخت معنوی تاتارستان به حساب می‌آید که توسط یونسکو نیز ثبت جهانی شده است. به علاوه مسجد جدید و بسیار زیبایی به نام مسجد سفید که یکی از بهترین ها در روسیه است در بولگار قرار دارد.

شهر کالینینگراد

شهر کالینینگراد زمانی که جزء پروسیا و بعد از آن آلمان بود "کونیگزبرگ" نامیده میشد. این شهر پس از جنگ جهانی دوم تحت حاکمیت شوروی و پس از فروپاشی شوروی تحت حاکمیت روسیه قرار گرفت. منطقه‌ای که این شهر در آن واقع شده جدا از خاک اصلی روسیه است و بین کشورهای لهستان  لیتوانی واقع شده است.

معماری ساختمان‌های کالینینگراد ترکیب جالبی از سبک‎‌های روسی/کمونیستی و آلمانی است که نمونه‌های بارز آن کلیسای گاتیک کونیگسبرگ و کلیسای جامع ارتودکس "مسیح ناجی" هستند. این شهر همچنین با کهربا عجین شده و یک موزه را بطور ویژه به این سنگ قیمتی اختصاص داده است. همچنین پارک ملی "دماغه گورونیان" (جزء میراث جهانی یونسکو) در نزدیکی این شهر قرار دارد.

کالینینگراد به دلیل همسایگی با لهستان نزدیکترین محل برگزاری مسابقات جام جهانی برای هواداران اروپایی است ولی اگر بخواهید از خود خاک اصلی روسیه با قطار به کالینینگراد بروید به ویزای دو طرفه یا چند ورودی روسیه نیاز خواهید داشت و همچنین باید شرایط اخذ ویزای لیتوانی (عضو اتحادیه اروپا) را دارا باشید.

کالینینگراد جدا از جام جهانی نیز مقصد محبوبی برای گردشگرها است و هتل‌های متعدد و متنوعی نیز برای انتخاب خواهید داشت.

متاسفانه این شهر هنوز هتل 5 ستاره ندارد، ولی بسیای از هتل های زنجیره ای بین المللی مانند رادیسون، ابیس و هلیو پارک در کالینینگراد قرار دارند.

جاذبه های کالینینگراد

کلیسای جامع کنیگسبرگ یک بنای سبک گوتیک در کالینینگراد است؛ این بنای یادبود مهمترین ساختمان حفاظت شده سابق شهر است که تا حد زیادی در جنگ جهانی دوم نابود شد. این بنا در قرن 14 ساخته شده است. این کلیسا در اواخر اوت 1944 سوزانده شد و بازسازی آن پس از جنبش بازآفرینی در سال 1992 آغاز شد.

سوتلوگورسک یک استراحتگاه یا شهر ساحلی زیبا در سواحل دریای بالتیک است. این شهر ساحلی با خانه های کوچک و پارک های سرسبز مکان دلپذیری برای بازدید است. محبوبیت این شهر ساحلی به حدود 200 سال قبل برمیگردد. در آن زمان "رااوشن" نام داشته و از آن موقع تا کنون به "مروارید بالتیک" معروف است.

موزه آمبر واقع در کلینینگراد روسیه به مسکن و نمایش آثار هنری آجری داده شده است. این بنا در مرکز شهر و در ساحل دریاچه ورشنه واقع شده است. ساخت و ساز در موزه در سال 1972 آغاز و در سال 1979 افتتاح شد که ابتدا توسط کارل فریدریش امیل زی دوانا _ شلوتتن در جنگهای ناپلئونی ساخته شده است.

نظر بدهید