12 باغ وحش برتر دنیا کدامند؟

12 باغ وحش برتر دنیا کدامند؟

باغ وحش‌های ملی به یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در سرتاسر دنیا مبدل شده‌اند و علاقمندان از هر گروه سنی را به این مکان‌ها فرا می‌خواند. در ادامه به معرفی 12 باغ وحش برتر جهان با توجه به معیارهای تنوع حیات وحش، اقدامات حفاظتی و تجربه کلی گردشگران میپردازیم.

یکشنبه 10 تیر 1397
6221

باغ وحش‌های ملی به یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در سرتاسر دنیا مبدل شده‌اند و علاقمندان از هر گروه سنی را به این مکان‌ها فرا می‌خواند.

در ادامه به معرفی 12 باغ وحش برتر جهان با توجه به معیارهای تنوع حیات وحش، اقدامات حفاظتی و تجربه کلی گردشگران میپردازیم.

12-باغ وحش بازل، سوئیس

این باغ وحش شاید شهرت جهانی نداشته باشد اما یکی از بهترین‌ها در جهان است. باغ وحش بازل پر بازدید ترین جاذبه‌ گردشگری سوئیس با 1.8 میلیون گردشگر در سال می‌باشد و در حال توسعه برای افتتاح بزرگترین آکواریوم سوئیس در سال 2019 است. گونه‌های این باغ وحش شامل یوزپلنگ، راین هندی، اوکاچی، راینو، ناپلی فلامینگو می‌باشد.

11-باغ وحش تورنتو، کانادا

بزرگترین باغ وحش در کانادا با مساحتی در حدود 710 هکتار، مسکن بیش از 16000 گونه حیوانی است و به دلیل همکاری‌های گسترده‌ای که با دیگر باغ وحش‌ها برای حفظ گونه‌های در حال انقراض انجام می‌دهد زبانزد می‌باشد. حیواناتی مانند زرافه، گوریل و پانداهای غول پیکر و حتی اژدهای کامودو در این باغ وحش زندگی می‌کنند.

10-باغ وحش چستر، بریتانیا

یکی از جذابترین و بزرگترین باغ وحش‌های بریتانیا و جهان با هدف راهبرد حفاظت درازمدت حیات وحش آفریقا بوسیله آموزش و  پرورش باغ وحش چستر انگلستان است. دو گونه زرافه و کاپی که هر دو در معرض انقراض هستند در این باغ وحش پرورش داده می‌شوند. اگر خوش شانس باشید نوزادانی از هر دو گونه که در این باغ وحش پرورش داده می‌شوند را بازدید خواهید کرد.

9- باغ وحش ملی اسمیتسونیان واشنگتن، امریکا

یکی از قدیمی‎ترین باغ وحش‌ها در امریکا و محل سکونت 1800 حیوان و ورودی رایگان که بخشی از موسسه تحقیقاتی اسمیتسونیان است. گونه‌هایی مانند پانداهای غول پیکر، فیل‌های آسیایی، گربه سانان و ... در این باغ وحش زندگی می‌کنند که حدود 20 درصد این گونه‌ها در خطر انقراض هستند.

8-باغ وحش ادینبرگ، اسکاتلند

اولین باغ وحش پرورش دهنده پنگوئن‌ها در جهان و اولین باغ وحش پرورش دهنده کوالا و پانداهای غول پیکر در بریتانیا و دارای محوطه مخصوص شامپانزه. از تماشای رژه پنگوئن‌ها در این باغ وحش به وجد خواهید آمد.

7- باغ وحش ملی آفریقای جنوبی، پرتوریا افریقای جنوبی

شاید باغ وحش ملی افریقای جنوبی، در بین دیگر باغ وحش‌ها آنچنان معروف نباشد اما این باغ وحش یکی از مهمترین مراکز تحقیق در جهان است. بازدید کنندگان موفق به تماشای تعداد زیادی از حیواناتی که در واقع در همین مکان متولد شده‌اند؛ خواهند شد. 3117 نمونه از 209 گونه پستاندار، 1358 نمونه از 202 گونه پرنده، 3871 نمونه از 190 گونه ماهی، 388 نمونه از 4 گونه بی‌مهرگان، 309 نمونه از 93 گونه خزنده و 44 نمونه از 7 گونه دوزیستان حیوانات این باغ وحش را تشکیل می‌دهند.

6-باغ وحش Tiergarten Schonbrunn، وین اتریش

قدیمی‌ترین باغ وحش در جهان است که در سال 1752 افتتاح شده است و طی 260 سال گذشته نقش خود را به عنوان یک مرکز حفاظت و آموزش گونه‌ها حفظ کرده است. به لطف قرار گرفتن در محل کاخ Schonbrunn وین، معماری بینظیر باغ نیز مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

5-باغ وحش برونکس، نیویورک امریکا

با مساحت حدود 265 هکتار، طولانی‌ترین باغ وحش شهری در جهان است و بیش از 6000 نمونه از زرافه، شیر، خرس، ببر، میمون و پلنگ در این باغ وحش سکونت دارند. علاوه بر لذت تماشای حیوانات بازدید کنندگان می‌توانند از تفریحات دیگری مانند شتر سواری، نمایش زنده، غذا دادن به حیوانات ، تئاتر و ... لذت ببرند. هدف اصلی این باغ وحش برنامه‌های پرورش و حفاظت از حیوانات و مهیای یک تجربه منحصربفرد برای بازدید کنندگان این باغ وحش و برنامه‌های سازگاری با محیط زیست با نصب توالت‌های کمپوست و ذخیره میلیون‌ها گالن آب می‌باشد.

4-باغ وحش برلین، آلمان

محبوبترین باغ وحش در اروپا و جامع‌ترین باغ وحش از نظر گونه‌های جانوری در جهان با بیش از 20000 نمونه از 1500 گونه. شهرت این باغ وحش بخاطر اقدامات انجام گرفته برای گونه‌های در خطر انقراض و همچنین معرفی گونه‌های جدید و ایجاد زیستگاهی نزدیک به زیستگاه طبیعی حیوانات باغ وحش می‎باشد اما اکثر مردم این باغ وحش را با خرس قطبی مشهور ناوت که در همین باغ وحش متولد شده و توسط مربیان تربیت داده شده است می‌شناسند.

بازدید کنندگان امکان بازدید از گونه‌های محبوب شیر، زرافه، خرس قطبی، خرگوش، حشرات، گوزن و خوک را دارند.

3-باغ وحش سن دیگو، کالیفرنیا، امریکا

باغ وحش سن دیگو با فضای آزاد و ایجاد محیطی نزدیک به محیط طبیعی زندگی نمونه‌ها شهرت جهانی دارد. موسسه تحقیقات سن دیگو بزرگترین موسسه تحقیقاتی حیات وحش در جهان که بیش از 200 دانشمند در آن مشغول پژوهش می‌باشند. بیش از 3700 نمونه از جمله پاندای غول پیکر، گوریل، میمون، فیل و ... در این باغ وحش سکونت دارند. تماشای صبحانه خوردن پانداها، پیاده‌روی در هنگام طلوع آفتاب، ملاقات با مربیان حیوانات و تفریح و بازی کودکان در منطقه مخصوص ویژگی‌هایی است که باغ وحش سن دیگو را از دیگر باغ وحش‌ها متمایز می‌سازد.

2- باغ وحش سنگاپور، سنگاپور

پربازدیدترین باغ وحش بدون قفس در دنیا که با استفاده از شیشه و خاکریز، محیطی نزدیک به محیط طبیعی حیوانات را فراهم می‌کند و تجربه‌ای بینظیر را برای بازدید کنندگان به ارمغان می‌آورد. باغ وحش سنگاپور تنها باغ وحش در جهان است که می‌توانید صبحانه خود را با گروهی از اورانگوتان‌های آزاد میل کنید.

1-باغ وحش Henry Doorly، نبراسکا امریکا

باغ وحش هنری بخاطر بازدید میلیونی، برنامه‌های تحقیقاتی و حفاظتی و تجربه بازدیدکنندگان عنوان باغ وحش برتر در سال 2014 را از آن خود کرده است، بنابراین جای تعجب نیست که رتبه یک لیست را از آن خود کرده است. بزرگترین مجموعه گربه‌سانان در شمال امریکا، بزرگترین بیابان در جهان و یکی از بزرگترین جنگل‌های بارانی در جهان در این باغ وحش واقع شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند در استخر شنا کرده و از نزدیک با موجودات دریایی ارتباط برقرار کنند.

نظر بدهید