بالی، محبوب ترین جزیره اندونزی

بالی، محبوب ترین جزیره اندونزی

اندونزی بزرگترین کشور مجمع‌الجزایری جهان است. این کشور که از حدود 13.600 جزیره (حدود 6000 جزیره آن مسکونی است) تشکیل شده، در جنوب خاوری آسیا و در آب‎های اقیانوس هند جای دارد و بخشی از جزایر هند شرقی و مجمع‌االجزایر ماله را شامل می‌گردد. در ادامه با مجله گردشگری آهنگ سفر همراه باشید.

یکشنبه 19 آبان 1398
5692

اندونزی

بزرگترین جزیره اندونزی سوماترا، جاوه، سلب، بالی، هالمرا است و به علاوه قسمت غربی جزیره گینه نو و نواحی جنوبی جزیره بورنئو (کالیمانتان) و قسمت غربی جزیره تیمور را در اختیار دارد. خط استوا از میان آن می‌گذرد و اقلیم آن گرم و پرباران است و جنگل‌های انبوه پرباران دارد. از نظر جمعیت چهارمین کشور بزرگ جهان محسوب می‌شود. جمعیت بطور نابرابر و و پراکنده پخش شده، بطوری که جزیره جاوه که جمعیت انبوهی را در خود جای داده، با تراکمی برابر 640 نفر در کیلومتر مربع یکی از متراکم‌ترین نواحی روی زمین به شمار می‌آید حال آن که تراکم جمعیت جزیره بورنئو به 10 نفر در کیلومتر مربع می‌رسد. قهوه، چای، کائوچو و روغن نخل از جمله فرآورده‌های کشاورزی آن است و از نظر منابع زیرزمینی دهمین کشور تولیدکننده نفت و سومین تولید کننده قلع جهان محسوب می‌شود.

جهت اطلاع از تور بالی از مشهد، با ما در تماس باشید.

جزایر اندونزی

کشور اندونزی کلا سرزمینی است نیمه کوهستانی که بلندترین نقطه‌اش به نام کوه جایا، واقع در جزیره گینه نو، 5029 متر ارتفاع دارد و عمده‌ترین رودخانه‎اش رود باریتو، در جزیره بورنئو است که طول آن به 890 کیلومتر می‌رسد. چشم‌گیرترین عارضه آبی این کشور دریاچه توبا است که 2500 کیلومتر مربع مساحت دارد و در جزیره سوماترا واقع شده است.

جلگه‌های آن عمدتا در جزیره‌های جاوه و سوماترا و سوندای کوچک واقع شده است و جزیره‌های بورنئو و گینه نو و سوماترا از جنگل مستور است. اندونزی نیز مانند همسایه‌اش مالزی، از قطع درختان و پاکسازی جنگل‌ها که اکثرا برای صنایع کاغذسازی و تولید الوار و گسترش کشتزارها و دامداری به مصرف می‌رسد، سخت رنج می‌برد و شرایط زیست محیطی نامطلوبی را پیش رو دارد.

تاریخچه:

اندونزی، مسکن یکی از قدیمی‌ترین انسان‌های روی زمین یعنی انسان دانا (هوموساپین) است. مردم کنونی اندونزی ماله‌ای هستند که در حدود 400 سال پیش از میلاد به جزایر جاوه و سوماترا مهاجرت کردند و فرهنگ و باورهای مذهبی هندی را با خود به همراه بردند.

اندونزی در سده پانزدهم میلادی به اوج توانمندی خود رسید و آن زمانی بود که دولت موجوپاهیت مرزهای خاوری خود را تا آن سوی جزایر جاوه، بالی، سوماترا و بورنئو گسترش داد و از نظر فرهنگی و بازرگانی با چین پیوندهایی برقرار کرد. در پایان سده سیزدهم میلادی، اعراب مردم اندونزی را با دین اسلام آشنا کردند و آن را با سرعت تمام در آن سرزمین رواج دادند و همزمان کالاهای اندونزی را به اروپا ارسال داشتند و اروپاییان را مشتاق داد و ستد با آن دیار نمودند. پرتغالی‎ها در سال 1521 در جزایر ملوک مستقر شدند و در پی آنان، اسپانیایی‌ها در سال 1595 وارد جزایر ملوک شدند. هلندی‌ها نیز که مشتاق بازرگانی ادویه خاور دور بودند، به سرعت دست به کار شدند و در سال 1602 کمپانی هند شرقی هلند را پایه‌گذاری کردند و تجارت اندونزی را در انحصار خود گرفتند.

طی سده‌های هفده و هجده اندونزی صحنه رقابت و جنگ میان دولت‌های استعمارگر اروپایی شد و بریتانیایی‌ها نیز کمپانی هند شرقی انگلیس را دایر نمودند. کمپانی هند شرقی هلند در سال 1798 منحل شد و دولت خود رأسا وارد صحنه اندونزی گردید و شروع به مداخله در امور داخلی کشور مزبور نمود. در اوایل سده بیستم، نشانه‌های استقلال خواهی در اندونزی آشکار شد. در جنگ دوم جهانی، ژاپنی‌ها جزایر  هند شرقی هلند را تصرف کردند و همزمان ملیون و استقلال طلبان اندونزی به فعالیت زیرزمینی خود ادامه دادند و پس از پایان جنگ دوم در اوت 1945 جمهوری اندونزی را تاسیس نمودند. دولت هلند نخست با ملیون استقلال طلب اندونزی به مخالفت و جنگ و ستیز پرداخت ولی سرانجام در سال 1947 استقلال اندونزی را به رسمیت شناخت، اما از واگذاری جاوه و بعضی نواحی دیگر به دولت مزبور خودداری نمود و اختلاف و زد و خورد مجدد میان هلند و اندونزی را موجب گردید. هلند در سال 1948 جاکارتا را اشغال کرد و سران جمهوری را دستگیر و زندانی نمود، ولی سرانجام تن به سازش داد و با استقلال کامل اندونزی به صورت ایالات متحده اندونزی موافقت نمود (28 دسامبر 1949).

نام رسمی: جمهوری اندونزی

نام محلی: ایندونزیا Indonesia

اسامی دیگر: هند هلند، هند شرقی هلند، ایالت متحده اندونزی (اسامی قدیمی)

پایتخت: جاکارتا

تاریخ استقلال: 17/08/1945، از هلند

روز ملی: هفدهم اوت، روز استقلال

مساحت: 1.904.433 کیلومتر مربع (پانزدهمین کشور جهان)

جمعیت: 260.000.000 نفر (چهارمین کشور جهان)

واحد پول: روپیه اندونزی (RP)= 100 سن

سوکارنو نخستین رئیس جمهور اندونزی در سال 1950 ایالت‌های متحده اندونزی را به یک کشور واحد مبدل نمود و هلندی‌ها را نیز از میهن خود بیرون راند، ولی اختلاف این کشور با هلند بر سر گینه نوی غربی همچنان ادامه یافت. سوکارنو در کودتای سال 1965 سرنگون شد و ژنرال سوهارتو قدرت را به دست گرفت و حزب کمونیست اندونزی را غیرقانونی اعلام کرد. در همه پرسی سال 1968 ایریان باختری به اندونزی پیوست و در سال 1975 تیمور شرقی که قبلا در دست پرتغالی‌ها بود، به تصرف اندونزی درآمد.

بالی، محبوب‌ترین جزیره اندونزی

بالی معروف‌ترین جزیره اندونزی در میان هزاران جزیره این کشور است. این جزیره توریستی با 4 میلیون نفر جمعیت خود یکی از مقاصد گردشگری محبوب چند دهه اخیر در آسیا و دنیا است.

بالی، محبوبترین جزیره اندونزی

طبیعت بی‎نظیر بالی، سواحل وسیع، آبشارهای دیدنی، صخره‌های مرجانی، معابد و مزارع پلکانی کاشت برنج، سالانه نزدیک به 3 میلیون گردشگر خارجی را به خود جلب می‌کند.

موقعیت بالی

بالی جزیره‌ای به طول 95 مایل است که در اقیانوس هند و تقریبا در 2 مایلی شرق جاوه (پرجمعیت‌ترین جزیره جهان و سکونتگاه بیش از 141 میلیون نفر) واقع شده است.

همچنین بالی در سمت غربی جزایر ساندا که شامل لمبوک، فلورس، تیمور و ... می‎باشد قرار گرفته است.

نزدیک‌ترین همسایه بالی در غرب جزیره لمبوک، واقع در کوه رینجانی است. این جزیره در حدود 1600 مایلی شمال پرت در غرب استرالیا و تقریبا 600 مایلی در شرق جاکارتا، پایتخت اندونزی قرار گرفته است.

چرا بالی محبوب است؟

شاید مناظر بالی یا فقط اتمسفر منحصر بفرد آن است که به قلب گردشگران نفوذ می‌کند. در حالی که مردم اندونزی عمدتا مسلمان یا مسیحی هستند، بالی جزیره‌ای هندو است.

معماری بی‌نظیر بالی – چه معماری باستانی و چه مدرن- حال و گذشته را در هم می‌آمیزد. بطوریکه بیان تفاوت بین یک معبد 500 ساله و یک رستوران که سال گذشته ساخته شده است دشوار است.

جهت اطلاع از تور بالی از مشهد، با ما در تماس باشید.

نظر بدهید