ناشناخته های گردشگری استان آذربایجان غربی

ناشناخته های گردشگری استان آذربایجان غربی

ناشناخته‌های گردشگری استان آذربایجان غربی استان آذربایجان غربی با احتساب دریاچه ارومیه حدود 43660 کیلومتر مربع مساحت دارد. این استان در شمال‌غرب ایران بوده و 2.25 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد. این استان از طرف شمال و شمال شرق با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و از طرف غرب با کشورهای ترکیه و عراق و از طرف جنوب با استان کردستان و از شرق با آذربایجان شرقی و زنجان همسایه می‌باشد. طول مرز آبی و خاکی استان با کشورهای همسایه مجموعا 823 کیلومتر است که 135 کیلومتر آن مرز آبی با جمهوری آذربایجان (نخجوان) و ارمنستان، 488 کیلومتر مرز خاکی با کشور ترکیه و 200 کیلومتر مرز خاکی با عراق است.

چهارشنبه 8 اسفند 1397
4944

آب و هوا

استان آذربایجان غربی یکی از مناطق کوهستانی کشور است که توپوگرافی متنوع و گسترده‌ای دارد. در سراسر ناحیه هم مرز آن با کشور ترکیه و عراق کوه‌های مرتفع برف‌گیری از شمال به جنوب کشیده شده است. آب‌های حاصل از ذوب برف کوه‌های مذکور بصورت رودخانه‌های متعددی در دره‌های منطقه جریان دارد. این استان آب و هوای متنوعی دارد که سبب ایجاد جاذبه‌های طبیعی متعدد شده است. استان آذربایجان غربی بیشتر تخت تاثیر جریان هوای مرطوب اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه است و در برخی از ماه‌های زمستان، توده هوای سردی از طرف شمال، هوای مدیترانه‌ای آن را متاثر کرده و موجب کاهش قابل توجه دما می‌شود. دمای هوایی این استان در تابستان معمولا از 40 درجه سانتی‌گراد تجاوز نمی‌کند و در زمستان بسیار سرد و دارای بارش برف متناوب می‌باشد. وجود چشمه‌های آب معدنی و بارندگی زیاد از دیگر ویژگی‌های آب و هوایی این منطقه است.

صنایع دستی

در استان آذربایجان غربی بیش از چهل رشته صنایع دستی در زمینه‌های مختلف شامل نساجی سنتی، رودوزی‌های سنتی، بافته‌های قالی، پوشاک سنتی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی فلزی، هنرهای چوب، صنایع دستی روی شیشه و دیگر پیشه‌های سنتی وابسته به صنایع دستی مثل رنگرزی گیاهی، نخ‌ریسی سنتی، رفوگری و غیره فعال است و به شیوه بسیار زیبا و کاربردی توسط هنرمندان استان تولید می‌شود.

منبت چوب، معرق چوب، ساخت ساز، ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوب، پیکرتراشی و مجسمه‌سازی، خراطی چوب، مشبک چوب، نساجی سنتی، شیشه‌گری حرارتی، سوته، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، تذهیب و نگارگری، حصیربافی، رودوزی‌های الحاقی، پوشاک سنتی استان.

صنایع دستی آذربایجان غربی

سوغات و گیاهان دارویی

انواع عرقیات گیاهی ارومیه (عرق بیدمشک، بادرنجبویه، عرق نعناع، گلاب و ...) انواع نقل (گردویی، بادامی، بیدمشک)، حلوای گردو، حلوای شیره انگور (حلوای دوشاب)، حلوای هویج، انواع محصولات باغی و کشاورزی شامل انگور، سیب درختی، گردو و بیدمشک، عسل، انواع لبنیات (کره و پنیرهای محلی)، توت ارومیه، تخمه آفتابگردان خوی، کشمش.

داروهای گیاهی آذربایجان غربی به سبب برخورداری از اوضاع جغرافایی و تنوع آب و هوایی و بارش‌های مناسب به ویترینی از انواع گیاهان دارویی و منابع طب سنتی تبدیل شده است. گونه گیاهی دارویی در استان می‌روید که چوبان کبریتی، بادرنجبویه، شب‌بو، ختمی، آجی بیان و شیرین بیان، ثعلب، مرزه، اسپناخ، ایت بورنی، داغ قارپیزی، مندی، داغ سقزی، یمیشان.

مسیرها و جاذبه‌های کمتر شناخته شده گردشگری

شهرستان چیپاره (قره ضیاء‌الدین) در شمال خوی، در دشتی هموار و تقریبا مسطح قرار دارد. ارتفاعات شمال مراکان، تپه‌های آهکی شمال قره ضیاء‌الدین و ارتفاعات واقع در جنوب چورس آن را محدود نموده‌اند. آب و هوای این شهرستان در چهار فصل معتدل بوده و استعدادهای بالقوه‌ای برای هرگونه کشاورزی و دامداری دارد. مناطق دیدنی: قلعه تاریخی بسطام چایپاره، مناطق ییلاقی و قشلاقی، آبگرم، هنرهای سنتی، صنایع دستی، فرآورده‌های لبنیاتی و غذاهای سنتی، روستای هدف گردشگری، حمام قدیمی بیگ جوان، آب معدنی چایپاره، منطقه تاریخی چورس.

مقبره سه گنبد در اذربایجان غربی

جاذبه‌های اصلی: مقبره سه گنبد، روستای بند، دریاچه مارمیشو، بنای سه گنبد، آبشار سوله دوکل، مناطق نمونه گردشگری-کتیبه تاریخی خان تختی سلماس-مناره و مقبره شمس تبریزی، ساختمان قدیم شهرداری، پل خاتون، دروازه سنگی خوی، پل قطور، مسجد مطلب خان، خانه کبیری، مسجد شیخ، امامزاده میر یعقول، مسجد ملاحسن، مسجد سیدالشهداء، تفرجگاه فیروق- قلعه تاریخی بسطام، حمام قدیمی بیک جوان، آب معدنی چایپاره، بازار تاریخی ارومیه و خوی.

ماکو یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی واقع در شمال غربی ایران است. این شهر در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. شهر ماکو در دره‌ای بنا شده که رودخانه زنگمار از آن می‌گذرد و شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. مناطق دیدنی کاخ موزه باغچه جوق، عمارت کلاه فرنگی، کلیسای زور زورو مناطق نمونه گردشگری.

بازرگان در همجواری شهر ماکو و اصلی‌ترین مرز زمینی کشور را بخود اختصاص داده است و چند سالی است جزء یکی از مناطق آزاد تجاری کشور می‌باشد که اخیرا امکانات فرودگاهی در آن ایجاد شده است.

قره کلیسا در اذربایجان غربی

جاذبه‌های اصلی: مقبره سید صدرالدین، دشت تاریخی جنگ چالدران، آب معدنی آواجیق، خانه تیموری، کاخ باغچه جوق، دخمه شیرین و فرهاد، عمارت کلاه فرنگی، کلیسای زور زور، آبگرم شوط فرآورده‌های لبنیاتی و غذاهای سنتی. آب معدنی شوط، گنبد سلجوقی کندال، غار چاوقون و گورچین زاغاسی، رودخانه و سد ارس، سد بارون، دشت‌های زیبا، دخمه اور ارتویی شدی، حمام پور ناک، سد پناه کندی، قره کلیسا چالدران و سد بارون.

نظر بدهید