هندوستان، سرزمین 72 ملت

هندوستان، سرزمین 72 ملت

ناشناخته‌های هند، سرزمین 72 ملت هند یکی از بزرگترین کشورهای جهان و با بیش از یک میلیارد و سیصد میلی.ن جمعیت در جنوب آسیا واقع شده است. این کشور از سهجهت با اقیانوس هند، خلیج بزرگ بنگال و دریای عمان احاطه شده است و به دلیل وسعت زیادش آن را شبه قاره هند می‌نامند. تنوع بارزترین ویژگی هند است. با سفر در سرتاسر هند، شاهد تنوع بی‌نظیری در طبیعت، معماری شهرها، ادیان و فرهنگ‌ها و در نژادهای مردمان خواهیم بود؛ چنان که گویی نه یک کشور که مسیری به وسعت یک قاره را سفر کرده‌ای! و به همین دلیل است که هند را سرزمین 72 ملت می‌نامند.

چهارشنبه 9 آبان 1397
4541

ناشناخته‌های هند، سرزمین 72 ملت

 هند یکی از بزرگترین کشورهای جهان و با بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون جمعیت در جنوب آسیا واقع شده است. این کشور از سه جهت با اقیانوس هند، خلیج بزرگ بنگال و دریای عمان احاطه شده است و به دلیل وسعت زیادش آن را شبه قاره هند می‌نامند.

تنوع بارزترین ویژگی هند است. با سفر در سرتاسر هند، شاهد تنوع بی‌نظیری در طبیعت، معماری شهرها، ادیان و فرهنگ‌ها و در نژادهای مردمان خواهیم بود؛ چنان که گویی نه یک کشور که مسیری به وسعت یک قاره را سفر  کرده‌ای!  و به همین دلیل است که هند را سرزمین 72 ملت می‌نامند.

در میان ایرانیان سفر به هند از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از جذابترین تجربیاتی به شمار می‌رفته که یک فرد می‌توانسته در زندگی‌اش به آن دست یابد. از قصه‌های مولانا در مثنوی معنوی که از زبان بازرگانانی روایت می‌شد که از هند می‌آمدند تا شیخ اجل سعدی که خود در جوانی به هندوستان رفت و حکایت‌هایی را از سفرش در باب هشتم بوستان آورد.

ریشکیش؛ پایتخت یوگای جهان در سرچشمه‌های رود گنگ

همه  چیز در شهر ریشکیش به آرامی رود گنگ است که در این شهر جاری است. نه تنها به خاطر مرتاضان و قدیسانی که با لباس‌های نارنجی در سرتاسر شهر پرسه می‌زنند بلکه بخاطر آرامش نابی که همه ناملایمات اجتماعی و اقتصادی را بی‌رنگ می‌کند.رود گنگ از دل شهر می‌گذرد و دو سوی شهر پل‌های معلق "رام جولا" و "لاکشمانجولا" به هم متصل می‌کند. جایی که رستوران‌های متنوعی وجود دارند که در منو آن‌ها غذاهای متنوع ولی بدون گوشت هندی به گردشگران پیشنهاد می‌شود.

وجود کوه‌های مرتفع هیمالیا در مجاورت ریشیکش باعث شده تا قصه پر تلاطمی برای رودخانه گنگ نوشته شود و فرصتی باشد برای ماجراجویان که بتوانند قایق‌سواری مهیج اما ایمنی را در دل امواج خروشان که به آب سفید معروف است تجربه کنند.

هاری دوار؛ آواز غروب‌های کنگ

هاری دوار مقدس‌ترین شهر هندوهاست. غروب‌های هاری‌دوار در کناره‌های گنگ یکی از دیدنی‌ترین اتفاق‌های هر روزه این شهر است. مراسمی آئینی که هندوها در کنار رودهای مقدس انجام می‌دهند بسیاری را به سرچشمه‌های گنگ می‌برد تا غروب خورشید را در میان نواهای مذهبی را به تماشا بنشینند. برگزارکنندگان مراسم پیش از آن که خورشید غروب کند با لباس‌های مخصوص در برابر الهه‌های مورد پرستش خود می‌نشینند آن‌گاه آتشی روشن می‌کنند و گیاهان و روغن‌های مقدس را برای تطهیر در آتش ریخته می‌ریزند. هندوها در این هنگام شروع به خواندن آواز می‌کنند. آوازی به زبان سانسکریت که با سازهای سنتی هند همراه می‌شوند.

بنارس؛ شهر مقدس هندوها، بودایی‌ها و جنسیت‌ها در کرانه غربی رود گنگ: محل آئین‌های غریب مذهبی

بنارس یا وارناسی شهری است در کرانه غربی رود مقدس گنگ. معروف است تا بنارس را ندیده باشی، هند را ترک نکرده‌ای.

سه دین هندوئیسم، بودائیسم و جینیسم، در این شهر زیارتگاه‌هایی دارند و هندوها از اقصی نقاط کشور برای انجام اعمال مذهبی و غسل به این شهر سفر می‌کنند. همچنین بودایی‌های زیادی از تایلند، ژاپن، چین و شرق آسیا به این شهر سفر می‌کنند که هر کدام از آن‌ها معابدی را در کنار معبد اصلی برای خود ساخته‌اند.

معابد عجیب خاجوراها؛ پرستشگاه‌هایی تاریخی با مجسمه‌هایی برگرفته از زادآوری و تولید مثل انسان

معابد خاجوراها در مرکز هند از ارزشمنترین بناهای تاریخی قرون وسطی محسوب می‌شوند که به دوره حکمرانان چاندلا در سال‌های 900 تا 1139 میلادی متعلق می‌باشند. این معابد که به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های توریستی هند به حساب می‌آیند.

در داخل و خارج معابد خارجوراها، مجسمه‌ها و نقش برجسته‌های بی‌شماری که حاکی از تقدس زادآوری است به شیوه‌ای هنرمندانه تراشیده شده‌اند.

دهلی؛ آمیخته تاریخ و تجدد

معابد دهلی

دهلی دومین کلانشهر هند است و دهلی نو، پایتخت هند. از دیدنی‌های شهر دهلی می‌توان به چند محل مذهبی بزرگ که هر کدام متعلق به ادیان مختلف است نام برد. معبد جدید آکشاردام بزرگترین معبد دین هندو در جهان است و طی دهه‌های اخیر با صرف سرمایه‌های شگرف و گرد آمدن هزاران هنرمند از سراسر هند، به منظور رقابت با تاج محل بنای باشکوه مسلمانان هند ساخته شده است. همچنین مسجد جامع، مقبره همایون، قلعه سرخ و بنای عظیم قطب منار از دیدنی‌های قدیمی دهلی است. اما این تمام جاذبه‌های دهلی نیست و گردشگران در این شهر بناهای باشکوه کاخ ریاست جمهوری، مجلس و دروازه هند را هیچ‌گاه از دست نمی‌دهند.

تاج محل؛ زیباترین بنای عشق در جهان

تاج محل، زیباترین بنای عشق جهان

تاج محل که در شهر آگرا واقع شده، از دیدنی‌ترین شاهکارهای معماری و یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان به شمار می‌رود. این بنای مهم با معماری ایرانی، به دستور "شاه جهان" پادشاه مغول-ایرانی ساخته شد. مرگ ناگهانی "ممتاز محل"، ملکه محبوب، پادشاه را آنچنان دچار غم و اندوه ساخت که شاه داغ دیده تصمیم گرفت بنایی بر مزار محبوبش بسازد تا شاهدی باشد بر عشقش. پس طراحان، مهندسان و استادکاران را از گوشه و کنار دنیا گرد آورد تا آرامگاهی بسازد که آخرین دستاورد معماری مغولان گردد.

 پارک ملی پانا؛ دیدار با ببر بنگال

پارک ملی پانا با مساحتی بالغ بر 540 کیلومتر مربع در منطقه چاتارپور ایالت مادیا پرادش قرار گرفته و گونه‌های و جانوری زیادی از جمله ببرهای زیبا و با عظمت بنگال را در خود جای داده است. سافاری در جنگل‌های استوایی بای دیدار از حیات وحش و طبیعت بکر، بهترین راه برای لذت از زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه است.

مسیر  زیبای کائوری؛ راهپیمایی در هیمالیای هند

هیمالیای هند به نسبت نواحی هیمالیای نپال و پاکستان برای کوهنوردان جهان کمتر شناخته شده است. منطقه کائوری در شمال ریشیکش دربرگیرنده کوهستان‌هایی است که سرچشمه رود بزرگ گنگ هستند. شهرت مسیر راهپیمایی کائوری به چشم انداز با شکوه کوه افسانه‌ای "نانداوی" است که با ارتفاع 7816 متر، پس از کانچن چوکا دومین قله بلند هند است. علاوه بر آن می‌توان در این منطقه، قله زیبای پانگارچولی را به ارتفاع 4800 متر صعود کرد و بر فراز آن چشم اندازی بی‌نظیر از قلل بلند و معروفی چون کامت با 7757 متر، نیلکانت با 7141 متر، دوناگیری با 7067 متر و چانگابانگ با 6846 متر ارتفاع داشت. دره‌هایی عمیق و صخره‌ای که هیچ سکونتگاه انسانی نداشته‌اند و فقط زیستگاه گوسفندان هیمالیایی و خرس‌های سیاه می‌باشند؛ جنگل‌های شاه بلوط و خرزه هندی؛ کاکل پری هیمالیا که پرنده‌ای رنگارنگ و خجالتی است؛ دریاچه گائونا در قعر دره و رودخانه‎های دوقلویش با آبشارهایی که در مسیرشان می‌بینیم، مراتع زیبا و کلبه‌های چوپانان، روستاهایی با مردمانی مهربان و خانه‌هایی با با سقف‌های سنگی و کوچه‌هایی سنگ فرش شده که با مزارع احاطه شده‌اند همگی جاذبه‌هایی هستند بی نظیر که در مسیر کائوری می‌توان دید. مسیری که به عنوان یکی از زیباترین چشم‌اندازهای کوهستانی جهان از آن نام برده می‌شود.

نظر بدهید