جاذبه های توریستی استانبول

جاذبه های توریستی استانبول

در این مقاله می خوانید : * تاریخچه استانبول * ساختار شهر استانبول * جاذبه های توریستی استانبول

پنجشنبه 24 اسفند 1396
20922

تاریخ شهر استانبول :

 این شهر در ابتدا با نام بیزانتیوم شناخته می شود در سال 196 میلادی سپتیموس سوروس امپراطور روم با حمله به بیزانتیوم آن را اشغال کرد و رومیان زیادی به این شهر مهاجرت کردند .

تلاش امپراطور برای نامیدن این شهر به نام فرزندش آگوستا آنتونینا موفق نشد و مردم تا زمان تغییر نام شهر به شهر کنستانتین ( قسطنطنیه ) , نام رم جدید ( Nova Roma )  را برای آن بکار می بردند .

نام استانبول از نام ایستیم پولی که در زبان یونانی به معنی شهر یا مرکز شهر می باشد , گرفته شده است . در سال 1770 میلادی سلطان مصطفی سوم با ضرب سکه هایی که روی آن نام استانبول نقش بسته بود , به این نام رسمیت بخشید و جایگزین قسطنطنیه شد . در دوره جمهوریت و از روز 28 مارس سال 1930 اداره پست ترکیه از تمامی کشورهای جهان خواست تا از نام استانبول در مکاتبات خود استفاده نماید . به عبارت دیگر این هر از سال 1930 رسما استانبول نامیده شد .

مساحت جمعیت آب و هوای استانبول :

استان استانبول که استانبول بزرگ نیز نامیده می شود با مساحتی در حدود 5713 کیلومتر مربع دارای33 منطقه بوه که 28 منطقه از این مناطق در محدوده شهری قرار دارند. جمعیت کلانشهر استانبول طی 26 سال و در فاصله سال های  1980 تا 2005 ، 3 برابر شده است.

حدود 70 درصد از ساکنان این شهر در بخش اروپایی و 30 درصد از آن ها در بخش آسیایی زندگی می کنند. استانبول با 12/7000/00 نفر جمعیت یکی از بزرگترین شهرهای دنیا درعصر حاضر محسوب می شود نرخ رشد جمعیت در استانبول نیز 3/45 درصد در سال است. این میزان رشد بیشتر به خاطر مهاجرت مردم ازمناطق روستایی اطراف به استانبول است. استانبول تابستان هایی گرم و مرطوب و زمستان هایی سرد بارانی و برفی دارد . میزان بارش سالیانه به طور میانگین 870 میلی متر است میزان رطوبت به طور معمول زیاد است . بیشترین درجه حرارت در طول ماه های مختلف زمستان بین 9و7 درجه سانتیگراد می باشد. در طول زمستان بارش برف برای یک یا دو هفته امری عادی است . اما یکی ار این بارش ها می تواند سنگین باشد. این بارش سنگین می تواند بین ماه های دسامبر و مارس اتفاق بیفتد. درتابستان از ژوئن تا انتهای سپتامبر  به طور میانگین درجه حرارت روزها از 28 درجه سانتیگراد شروع می شود گرم ترین ماه جولای و سردترین ماه ژانویه است . این شهر تا حدودی بادخیز است و به طور متوسط سرعت بادی حدود 17 کیلومتر درساعت دارد. تابستان خشک ترین فصل است هرچند در تابستان ها هم بارش باران وجود دارد.

ساختار شهر استانبول :

نواحی استانبول به 3 قسمت اصلی تقسیم می شود :

1 _ شبه جزیره تاریخی استانبول قدیمی بخش ها و نواحی امین اونو و فاتح را در بر می گیرد . این مناطق در سواحل شمالی شاخ طلایی یا خلیج واقع شده اند که مرکز قدیمی شهر را از قسمت های شمالی و جوان تر سمت اروپایی جدا و متمرکز می کند. شبه جزیره تاریخی با دیواره های قسطنطنیه درغرب به انتها می رسد که توسط دریای مرمره در جنوب و بسفر در شرق احاطه شده است.

2 _ شمال شاخ طلایی مناطق تاریخی بی اوغلو و بشیکتاش هستند که محل اسکان آخرین سلطان بوده و زنجیره ای از روستاهای سابق مانند اورتاکوی و ببک در میان سواحل بسفر ادامه می یابد . در بخش های اروپایی و آسیایی بسفر  ,  استانبولی های  ثروتمند عمارت های بزرگ چوبی زیبایی را ساخته اند که این عمارت و ساختمان ها یالی نامیده می شوند که به عنوان اقامتگاه تابستانی مورد استفاده قرار می گیرد .

3- کوی های اوسکودر و کادیکوی که در سمت آسیایی قرار گرفته اند در واقع شهرهای مستقلی هستند و امروزه مناطق تجاری و مسکونی مدرنی درآنها ایجاد شده و حدود یک سوم از جمعیت استانبول در خود جای داده است.

 جاذبه های توریستی استانبول :

 جزایر اطراف استانبول :

اطراف استانبول مجموعه ای از جزایر نه گانه وجود دارد که به جزایر شاهزادگان نیز معروف است . در دوران بیزانس این جزایر تبعید گاه شاهزادگان به شمار می آمده است . امروزه این مکان باتوجه به اقلیم آب و هوائی مناسب و همچنین خانه های چوبی خود که متعلق به قرن 19 می باشد به عنوان مرکزی مناسب برای گذراندن تعطیلات  در روزهای گرم تابستان مبدل شده است . از جمله بزرگترین این جزایر جزیره بویوک آدا می باشد که در آن امکان گردش با کالسکه و یا گذراندن ساعاتی در سواحل این منطقه فراهم است. . از جزایر دیگر معروف این مجمع الجزایر می توان به کنیالی ، صدف ، بورگاز و هی بلی آدا اشاره کرد. برای رفتن به این جزایر می توان از کشتی های موجود در سواحل بخش اروپایی و یا اسیائی استانبول استفاده کرد. درفصل تابستان اتوبوسهای دریائی موجود در منطقه کاتاباش نیز ترتیپ انتقال شما را به این جزایر خواهد داد.

مسجد سلطان احمد استانبول

  مسجد سلطان احمد :

 مسجد سلطان احمد ( مسجد آبی ) به ثمر نشستن همه تلاش ها برای هماهنگی ، تقارن و ظرافت است. باشش مناره  وحیاطی که از همه مساجد دوره عثمانی بزرگتر است. فضاهای داخلی نیز همچنین بزرگ هستند . ده ها هزار کاشی آبی رنگ ایزنیک ( نام شهری در نزدیکی آنتالیا ) و دلیل شهرت این مسجد به نام مسجد آبی 260 پنجره با شیشه های منقوش و نمازخانه ای وسیع و با شکوه. این مسجد در فاصله سالهای 1609 تا 1616 هزار سال پس از مسجد  ایاصوفیه ، توسط معماری بنام محمت ( محمد ) ساخته اند.

کاخ دولما باغچه

 کاخ دولما باغچه :

این کاخ 600 متری در سواحل اروپایی تنگه بسفر قرار گرفته است. قسمت بیرونی این کاخ توسط سلطان عبدالمجید اول در اواسط قرن 19 میلادی ساخته شد. وجود سالن بزرگ در این کاخ با 56 ستون داخل آن و چلچراغ شکیل و 4/5 تنی آن با 750 لامپ موجود در  آن چشم هر بیننده ای را خیره میکنند. در زمان های گذشته جهت خوشایند ساکنین این کاخ پرندگان مختلف از اقساط نقاط جهان گرد آوری و نگهداری می شده است. تمامی ساعت های کاخ برروی 5 : 9 متوقف هستند. ساعتی که موسس جمهوری ترکیه ، آتاتورک ، در این کاخ در تاریخ 10 نوامبر 1938 دیده از جهان فروبست.

تنگه بسفر ( Bosporus )

 تنگه بسفر ( Bosporus )  :

در مدت اقامت خود در استانبول هرگز گشت و گذار با قایقهای قدیمی و سنتی در تنگه بسفر را فراموش نکنید. این تنگه در واقع قاره اروپا را از قاره آسیا جدا می کند. سواحل تنگه بسفر ترکیبی است از زمانهای گذشته و حال و به نوعی شکوه و جلال امروزی و زیبائی و سادگی گذشته را به تصویر می کشد. هتل های مدرن و ویلاهای چوبی قرار گرفته در حاشیه ساحل به همراه کاخهای زیبایی مرمرین که در مجاورت قلعه های سنگی روستائی و دهکده های کوچک ماهیگیری قرار گرفته جذابیت این منطقه را دو چندان نموده است. گردش با قایق یکی از بهترین راههای تماشای اطراف تنگه بسفر است. با گردش دراین منطقه توسط قایق که به صورت زیگزاگ حرکت می کنند شما این امکان را  خواهید داشت تا تقریبا تمامی ساحلهای اطراف تنگه را از نزدیک مشاهده کنید. در صورت تمایل به گردش با قایق در این نواحی از ایستگاه امین انو سوار بر کشتی شوید. هزینه گردش با کشتی دراین منطقه علیرقم زمان 6 ساعته آن بسیار مقرون به صرفه می باشد. در صورت تمایل به استفاده از قایق های اختصاصی جهت گردش در اطراف منطقه خلیج آژانس های مخصوصی وجود دارد که با مراجعه به آنها می توان به سیاحت پرداخت . دراین آژانسها تورهای نیم روزه شبانه یا روزانه دایر می باشد.

 

مسجد رستم پاشا مسجد رستم پاشا :

این مسجد نیز یکی دیگر از شاهکارهای معماری استانبول میباشد . این مسجد درسال 1561 میلادی به دستور رستم پاشا وزیر بزرگ و داماد سلیمان اعظم بنا نهاده شد. و نمایشگر بهترین معماری و کاشیکاری عثمانی است. گفته می شود که این مسجد پیش الگوی شاهکار معمارسنیان مسجد سلیمیه است. بالای پله های ورودی ایوان زیبای ستون دار مسجد است که از میان آنها نمای کاشیکاری شده مسجد با کاشی های ایزنیک پیداست . کاشیکاری های حکایت از ثروت و نفوذ رستم پاشا دارند. چرا که کاشی های بزرگ بسیار گرانقیمت  هستند.

 برج گالاتا

 برج گالاتا :

این برج 62 متری گالاتا نام دارد که در سال 1348  میلادی توسط جمهوری نشینان جنوایی بنا شده است. دلیل ساخت آن حفظ منطقه از هرگونه تعرض بوده است. اما امروزه به عنوان یکی از مراکز گردشگری استانبول شناخته می شود و با مغازه هایی که در اطراف آن قرار دارد و صنایع دستی ترکیه را میفروشند در جذب توریست موفق بوده است.  این برج دارای 9 طبقه بوده که در سال1967 بازسازی و برای 7 طبقه نخستین آن اسانسور کار گذاشته شد.

منطقه پولونزکوی ( Polonezkoy )

 منطقه پولونزکوی ( Polonezkoy )  :

این منطقه در فاصله 25 کیلومتری استانبول و در بخش آسیائی قرار گرفته است. این منطقه در اصل اولین بار در قرن 19 و توسط مهاجران لهستانی کشف شد. مردم استانبول معمولا برای سوارکاری قدم زدن و خوردن غذاهای سنتی لهستانی به این منطقه می آیند

 موزه هنرهای اسلامی ترکیه :

ابراهیم پاشا دوست نزدیک وصدراعظم سلیمان بود که در کودکی در یونان اسیر ترک ها شد و به عنوان برده به خانه داری امپراطوری فروخته شد. او در توپکایی به عنوان پیام رسان کار میکرد جایی که با سلیمان که هم سال او بود دوست شد هنگامی که دوستش سلطان شد او به مقام صدراعظمی دست یافت . این قصر را سلیمان یک سال پیش از آنکه خواهرش به عقد ابراهیم پاشا  درآورد به او بخشید. اگر چه این دوران زیبا دوام چندانی نیافت. ثروت قدرت و نفوذ او بر سلطان چنان زیاد شد که رشک دیگران را برانگیخت و بیش از همه حسد همسر قدرتمند سلیمان ( روکسلانا ) را برانگیخت. روکسلانا همسرش را متقاعد  کرد که ابراهیم پاشا دشمن او است و سلطان در 1953 دستور قتل وی را صادر کرد. این موزه در سال 1524 به دستور وزیر اعظم ساخته شد اینبنا بزرگترین بنائی بود که در تاریخ دوره امپراطوری عثمانی ساخته شد. مجموعه موزه شامل آثاری از قرون هشتم تا نوزدهم میلادی است. شاخص ترین های آن نمایشگاه بسیار زیبایی از خوشنویسی وابزار و ادوات آن فرمان های شاهی طغراها و نسخ خطی آرایش یافته است. در بزرگترین تالار قصر ( آخرین اتاق طبقه اول ) رحل های قرآن زیبایی از قرن 16 مینیاتورهای ترکی و مجموعه بسیار نفیسی از کهن ترین فرش های دنیا نگهداری می شوند در این موزه همچنین سرامیک های ارزشمند اشیاء فلزی و چوبی هنری و پارچه های کهن نگهداری می شوند. در حیاط موزه نیز میزهایی در تراس با دید زیبایی از هیپو دروم ( سیرک) وجود دارد.

  مسجد و موزه ایا صوفیه

  مسجد و موزه ایا صوفیه :

مسجد ایا صوفیه یا حاجیا سوفیا از جمله مشهور ترین آثار تاریخی ترکیه در استانبول است. این مسجد تا هزاران سال از آثار باستانی بیزانسیان به شمار می آمد اما اکنون صدها سال است که تبدیل به مسجد جامع شده است. بنای ایاصوفیه ( به معنای حکمت مقدس ) تا قبل از فتح استانبول به دست مسلمانان کلیسا بود بعد از فتح استانبول به دست ترک های عثمانی سلطان محمد فاتح دستور داد تا آن را به مسجد تبدیل کنند. در آغاز قرن 20 آتاتورک این مسجد را تبدیل به موزه کرد که تا امروز نیز به همین گونه باقی مانده است. در حال حاضر مسجد ایاصوفیه متشکل از یک موزه آثار باستانی و یک مسجد بزرگ می باشد. صحن مسجد پوشیده از سنگ مرمر بوده در دیوارهایش از موزائیک هایی مزین به سنگ هایی گرانبها استفاده شده است . همچنین در تزئینات مسجد سنگ های با ارزشی به کار رفته که نشان دهنده هنر معماری بیزانسی است. ستون های مرمرین مسجد از معبد آرتیمیس و نقاط مختلف جهان به آنجا آورده شده است معبد آرتیمیس جزو عجایب هفت گانه و معبد مشهوری است که کراسوس پادشاه لیدیه در سال 550 قبل از میلاد آن را در افسوس ترکیه بنا نهاد در حیاط داخلی مسجد فواره هایی جهت وضو گرفتن و در قسمت جنوبی آن هم مناره ای از جنس سفال که جایگزین مناره سنگی است. به چشم می خورد . مسجد ایاصوفیه گنبد بزرگ زیبایی دارد که ارتفاع آن از سطح زمین 55 متر  و قطر آن 31 متر است و به 40 پشت بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده است .بخش برونزی موجود در قسمت جنوبی کتابخانه نیز یک اثر هنری زیبا به حساب می آید دیوارهای این قسمت پوشیده ازسنگ های گرانبها است. که تاریخ ساخت آنها به قرن 14 میلادی باز می گردد.

 کاخ توپکایی

 کاخ توپکایی :

کاخ توپکایی در طول قرون 19 – 15 در مرکز امپراطوری عثمانی قرار داشته است. ساختمان جدید کاخ توپکایی از سال 1466 شروع و در تاریخ 1948 و پیش از فوت سلطان محمد فاتح در سال 1478 ساخته شده است . خانه داستان های رنگارنگ و قصه های سلاطین . کاخ توپکایی در محل تلاقی تنگه بسفر خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی و دوران امپراطوری عثمانی است. این کاخ توسط محمد فاتح در 1453 بنیان شد و تا در گذشتش درسال 1481 درآن زیست . پس از او محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بود و محمد دوم آخرین امپراطوری بود که در آن خانه زندگی کرد توپ کایی از میان قرن ها بزرگتر شد و چهره عوض کرد اما بنیان چهار باغ او همان ماند که بود کاخ دارای باغ بسیار باشکوهی است. در سمت راست کاخ درختان سرو قرار گرفته و مطبخ هایی کاخ نیز در همین سمت جای گرفته اند. امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه های کریستال نقره وظروف چینی که مربوط به دوره امپراطوری عثمانی است استفاده می شود. در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد در این بخش همسران و فرزندان سلاطین در انزوا زندگی می کرده اند . سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات کتابخانه احمد سوم نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه ای از دست نوشته ها می باشد. در میانی ترین بخش این قصر زیبا عمارتی است که ردای حضرت محمد ( صَ ) در آن نگهداری می شود این ردا پس از آن که عثمانی ها به دین اسلام گرویدند به استانبول آورده شد موزه های باستان شناسی در قسمت داخلی اولین حیاط کاخ توپ کاپی قرار دارند در این مکان کلکسیونی از عتیقه ها و گنج های با ارزش وجود دارد از جمله این آثار با ارزش می توان به تابوت سنگی اسکندر و نمای سر در معبد آتن اشاره کرد. در موزه مشرق باستان نیز می توان نمونه هایی از هنر سومریها بابلیها و عاشوریان را یافت کرد.

مینیاتورک

مینیاتورک :

پارک مینیاتورک استانبول امکان لذت بردن و آشنا شدن شما را با مکانهای تاریخی استانبول ترکیه و آثار به جای مانده از عثمانیان در قلمرو امپراطوری عثمانی بیش از 105 مدل مینیاتور در اندازه های 5/1 – 1 متری ممکن می سازد این پارک در سوتلوجه – گلدن هورن در سال 2002 افتتاح شد منطقه ای که بیشتر بناها در آنجا قدیمی هستند با گشتن این پارک توری درسراسر ترکیه خواهید داشت از آثار استانبول مثل قصر توپ کاپی ، مسجد سلطان احمد ، ایاصوفیه ، مسجد کلیسای کاریه ، استادیوم المپیک ، برج گالاتا ، برج و جزیره دختر و پل بسفر که میتوانید روی آن راه بروید تا از آثاری چون معبد آرتمیس ، کاپادوکیا ، کوه نمرود ( نمرود داغی ) خانه های تاریخی ماردین و کتابخانهتاریخی افس و سوملا ترابزون توربه مقدس حضرت مولانا ، محل تبدیل آتش به گلستان ، خانه حضرت مریم ، غار اصحاب کهف مرسین ازمیر آسپندوس آنتالیا ، آنیت کبیر آنکارا ، قدس شریف ، درسه دومناره ارض روم ، کلیساهای مقدس مسیحیان مسجد سلیمیه ادیرنه و....... در این موزه بازدید کنید. ساعت بازدید از آن 9 صبح تا 6 بعدازظهر میباشد.

قصر بیلربی ( Beylerbeyi Palace )

قصر بیلربی ( Beylerbeyi Palace ) :

قصر بیلربی ( بئیلربئیی ) در سال 1861 به دستور امپراطور عبدالعزیز به جای یک قصر چوبی ساخته شد ساخت آن 4 سال طول کشید و 5000 کارگر در ساخت آن مشارکت کردند معمار آن بالیان بود وبرای روحیه دادن به کارگران مدام موزیسین ها در حال نواختن آهنگ بوده اند این قصر دو طبقه از 26 اتاق 6 سالن و 6 حمام تشکیل می شود که به نوبه خود دارای بازدیدکنندگان بسیاری در آن منطقه می باشد.

کلیسای چورا  ( Chora Church )

کلیسای چورا  ( Chora Church ) :

کلیسای چورا یکی از جاذبه های گردشگری واقع در شهر استانبول می باشد. این کلیسا که در ابتدا با هدف کلیسای بیزانسی احداث شد اما بعدا به مسجد تبدیل گشت و در حال حاظر موزه می باشد.

کلیسای چورا (Chora Church ) ممکن است کمی از لحاظ توریستی مورد لطف قرار نگیرد. اما بازدیدکنندگان از آن می گویند هنر زیبای بیزانس آن ارزش تلاش برای آمدن و دیدن دارد. کاشی ها و موزائیک ها بسیار زیبای کلیسای چورا ، باقیمانده نمونه هایی از طراحی و سبک هنر بیزانسی جهان است . بخش هایی از کلیسا در سال چهارصد ساخته شده و این روزها ساختمانی که به چشم می خورد تقریبا در سال 1500 بنا شده است. موزاییک‌های با شکوه و نقاشی‌های دیواری زندگی عیسی و مادرش مریم را به تصویر می کشند. این کلیسا به عنوان کلیسای نجات دهنده مقدس در چورا شناخته شده و به عنوان یکی از زیبا ترین آثار باقی مانده از معماری بیزانس توصیف شده است. چوره در سال‌های اولیه آن یک صومعه بود. چند قرن بعد به یک مسجد تبدیل شد و ازسال ۱۹۴۸ به موزه تبدیل شده است. کلیسای چورا حدودا در 3 مایلی شمال غربی سلطان احمد قرار دارد.

میدان هیپودروم

میدان هیپودروم

میدان هیپودروم در استانبول ترکیه در زمان امپراتوری بیزانس مرکز اجتماعات، برنامه های ورزشی و سیرک شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) بوده است. میدان هیپودروم در حال حاضر با نام میدان سلطان احمد شناخته می شود و هنوز قطعاتی از آثار بیزانسی در آن موجود است.

هیپودروم واژه ای یونانی است که از دو بخش هیپو به معنای اسب، و دروم به معنای میدان تشکیل شده است. به همین مناسبت هنوز در ترکیه عده ای آن را آت میدانی (at meydani) می خوانند. مسابقات اسب دوانی و ارابه رانی تفریحات مورد علاقه مردم در دنیای قدیم و در زمان امپراتوری روم و بیزانس بوده است و در بسیاری از شهرهای یونانی و رومی میدانهایی به این منظور ساخته می شده است. گرچه امروز دیگر اثری از ساختار و اساس میدان اسب دوانی هیپودروم باقی نمانده، اما میدان سلطان احمد در استانبول ترکیه، بر اساس ابعاد و نقشه های آن بنا شده و مسیر میدان اسب دوانی هیپودروم، در میدان سلطان احمد استانبول با سنگفرش مشخص شده است. آثار باستانی به جا مانده از هیپودروم، امروز در محوطه سبز میدان سلطان احمد خونمایی می کنند.

باسیلیکا سیسترن ( Basilica Cistern )

باسیلیکا سیسترن ( Basilica Cistern )

بزرگترین آب انبار در شهر استانبول می باشد .این بنای تاریخی روبروی مسجد سلطان احمد واقع شده  است .این آب انبار 500 فوت (150 متر) می باشد.و در جنوب غربی از مسجد ایا صوفیه در شبه جزیره تاریخی sarayburnu  در قرن 6th در زمان سلطنت امپراطور روم شرقی ساخته شده است. در ساخت این بنا 7000 برده مشارکت داشته اند. این آب انبار برای تامین آب کاخ بزرگ قسطنطنیه و پس از فتح عثمانی برای تامین آب کاخ توپکاپی  مورد استفاده قرار می گرفته است.

در مجموع باسیلیکا سیسترن وسعتی نزدیک 8,900 متر مربع دارد و حجم آبی در حدود 80 هزار متر مکعب را در خود جای داده است. وقتی در این سرداب گردش و به آن توجه کنید، حتما ماهی های درون آن را خواهید دید. جالب است بدانید که این ماهی ها برای تمیز نگه داشتن آب سرداب مورد استفاده هستند. 

وقتی در لا به لای ستون ها و دالان های این سرداب مرموز گردش کنید، چیزی عجیب توجه شما را به خودش جلب می کند؛ ستون هایی با کله بر عکس مدوسا! خوب است بدانید مدوسا یکی از شخصیت های اساطیری روم باستان است که وجود آن در این آب انبار، هویت بیزانسی سازندگانِ باسیلیکا سیسترن را تایید می کند؛ اما چرا باید چنین ستونی را در آب انباری قدیمی و هزار ساله ساخت  !!

 

 

نظر بدهید