جنگل‌های آمازون و برزیل

جنگل‌های آمازون و برزیل

جنگلهای آمازون و برزیل آمازون حالا به ما نزدیکتر از کتاب های جغرافی زمان تحصیلمان شده است. بناست سفری داشته باشیم به عمق جنگل‌های آمازون و به پهنای پر آب ترین رود جهان. حتی تصورش هم آدرنالین را در رگ‌ها به جریان می‌اندازد. وسط رود و کنار نیلوفرهای غول پیکر، آنچه را تاکنون در مستندهای تلویزیونی دیده بودیم با تک تک سلول‌هایمان لمس می‌کنیم. از ماهی‌های گوشت‌خوار گرفته تا دلفین‌های صورتی. از کاسکوها و توکان‌های رنگارنگ تا بومیان نیمه عریان آمازونی. این‌ها همه در کشوری است به پهناب یک قاره که در هر گوشه آن جاذبه‌ای بی‌نظیر را می‌توان یافت. در ادامه با ما همراه باشیدد تا بیشتر با این مکان پر رمز و راز آشنا شویم.

دوشنبه 30 مهر 1397
7196

جنگلهای آمازون و برزیل

آمازون حالا به ما نزدیکتر از کتاب های جغرافی زمان تحصیلمان شده است. بناست سفری داشته باشیم به عمق جنگل‌های آمازون و به پهنای پر آب ترین رود جهان. حتی تصورش هم آدرنالین را در رگ‌ها به جریان می‌اندازد. وسط رود و کنار نیلوفرهای غول پیکر، آنچه را تاکنون در مستندهای تلویزیونی دیده بودیم با تک تک سلول‌هایمان لمس می‌کنیم. از ماهی‌های گوشت‌خوار گرفته تا دلفین‌های صورتی. از کاسکوها و توکان‌های رنگارنگ تا بومیان نیمه عریان آمازونی. این‌ها همه در کشوری است به پهناب یک قاره که در هر گوشه آن جاذبه‌ای بی‌نظیر را می‌توان یافت. در یک سو شهر ریودوژانیرو با سواحل بی‌نظیر کوپاکانا، رقص‌های سامبا و مجسمه غول آسای مسیح مقدس بر فراز کوه کورکوادو و در دیگر سو آبشارهای عظیم و مهیب ایگواسو که دیدن تمام مناظر آن ساعت‌ها زمان نیاز خواهد داشت.

جنگل‌های آمازون:

شهرت بزرگترین جنگل جهان به قدری است که تقریبا تمام مردم دنیا نام و وصف آمازون را شنیده‌اند. جنگلی که مساحتی بیش از دو برابر مساحت ایران دارد و به جرئت می‌توان آن را غنی‌ترین منطقه زمین به لحاظ تنوع گونه جانوری و گیاهی داسنت.

رودخانه آمازون پر آب‌ترین رودخانه و دومین رودخانه بلند جهان است که یک پنجم کل آب شیرین دنیا را در خود دارد. یکی از هیجان انگیزترین تجربیات سفر به برزیل، قایق سواری در شاخه‌های فرعی و باریک رود آمازون است. جایی که آب در تا کمر درختان می‌رسد، پرندگان، میمون‌ها و تنبل‌ها بر شاخه‌های درختان و کروکودیل‌های کوچک آمازونی در لابلای ریشه‌های معلق در آب پرسه می‌زنند.

ماهی‌های گوشتخوار پیرانا

ماهی‌های پیرانا به خاطر قدرت‌شان در بلعیدن سریع حیوانات بزرگ و حتی انسان‌ها شناخته شده‌اند. اسن ماهی مانند کوسه به بوی خون حساس است و به آن جذب می‌شود. دندان‌های پیرانا به قدری تیز است که در برخی قبایل آمازون از آن‌ها برای ساختن قیچی و چاقوهای شکار استفاده می‌شود.

دلفین صورتی آمازون

می‌توانید دلفینی را تصور کنید که صورتی رنگ باشد؟ نوعی دلفین صورتی رنگ وجود دارد که در نوع خود منحصر بفرد است و به نام “boto” یا دلفین رودخانه آمازون، شناخته می‌شود. این دلفین‌های کمیاب، در مقایسه با چهار گونه دیگر دلفین‌های آب شیرین، هوشمندتر هستند. کافی است در محل شنا کردن آن‌ها ماهی کوچکی در دست بگیرند تا دلفین‌های صورتی به بیرون آب شیرجه بزنند و آن را از دستان شما بربایند.

گل‌های نیلوفر غول پیکر

نیلوفر آبی غول پیکر، یک آبزی نادر است که تنها در منطقه آمازون رشد می‌کنند. قطر هر کدام از برگ‌های این گل بعضا تا دو متر هم می‌رسد و با در نظر گرفتن مرکز ثقل، وزنی معادل بیست کیلوگرم را تحمل خواهد کرد. این برگ‌ها کاربردهای بسیاری برای اهالی بومی منطقه به خصوص در ساخت صنایع دستی دارند.

بومیان آمازون

بومیان آمازون با لباسی از برگ‌ درختان، نقاشی‌هایی که بر بدن خود می‌کنند و تیر و کمانی که برای شکار پرندگان به کار می‌برند از جاذبه‌های فرهنگی هستند که گردشگران تماشای آن‌ها را از دست نمی‌دهند.

آبشار ایگواسو

آبشار ایگواسو برزیل

آبشاری نعلی شکل به طول 2.7 کیلومتر واقع در رود ایگواسو که در مرز برزیل و آرژانتین قرار گرفته است. ایگواسو لقب طولانی‌ترین آبشار جهان را به خود اختصاص داده و عرض آن 3 برابر آبشار نیاگارا در امریکای شمالی است. راهپیمایی در بالکن‌هایی چوبی که تا نزدیک آبشار می‌روند، رفتن زیر آبشار با قایق‌های موتوری ماکوکو و پرواز با هلی کوپتر بر فراز آبشار از فعالیت‌های محبوب گردشگران است. همچنین در منطقه ایگواسو باغ پرندگان و پروانه‌های برزیل وجود دارد که مجموعه‌ای از انواع پرندگان رنگارنگ آمریکای لاتین را در خود دارد.

ریودوژانیرو

ریودوژانیرو برزیل

شهر سواحل بی‌نظیر، تفریحات دریایی، رقص، شادی، قهوه، فوتبال و همیشه سرشار از جهانگردان از سراسر دنیا.

بر فراز کوه کورکوادو، مجسمه مسیح با دستان از هم گشوده قرار گرفته است. مجسمه‌ای با 38 متر طول که یکی از بزرگترین مجسمه‌های دنیا محسوب می‌شود و نماد ریودوژانیرو است. این مجسمه جزو عجایب هفتگانه‌ی جدید دنیا نیز به شمار می‌رود. کوه‌های کله قندی از دیگر جاذبه‌های مشهور ریو هستند که می‌توان با تله کابین بر فراز آن‌ها رفت و و چشم اندازی بی‌نظیر از دریا و ساحل و صخره و شهر را یکجا دید.

مجسمه مسیح ریودوژانیرو برزیل

سائوپائولو

سائو پائولو در جنوب شرقی برزیل، بزرگترین شهر کشور برزیل و آمریکای لاتین است که به خاطر غذاهای ویژه‌اش در دنیا معروف است. دیدار از محله مهاجران ژاپنی، خیابان نقاشی‌های گرافیکی، مجسمه معروف استعمار و بازار وسیع میوه‌های استوایی از جاذبه‌های ویژه گشت یک روزه سائوپائولو است.

نظر بدهید