تانزانیا، کنیا، اوگاندا و زنگبار

تانزانیا، کنیا، اوگاندا و زنگبار

تانزانیا، کنیا، اوگاندا و زنگبار میراث طبیعت و حیات وحش جهان کشورهای تانزانیا، کنیا، اوگاندا و زنگبار در شرق قاره آفریقا قرار دارند، جایی که قدیمی‌ترین سکونت‌گاه انسان تلقی می‌شود. شرق آفریقا به دلیل قرار گرفتن بر خط استوا دارای آب و هوای استوایی با باران‌های موسمی است، پوشش گیاهی در این ناحیه نیز بصورت جنگل‌های انبوه مناطق گرمسیری و علفزارهای سرسبز وسیع است که مناسب‌ترین منطقه برای زاد و ولد علف‌خواران و درندگان است. جایی که امروزه میلیون‌ها نفر در سال برای بازدید از این منحصر به فردترین مجموعه حیات وحش جهان می‌روند.

دوشنبه 7 آبان 1397
7199

تانزانیا، کنیا، اوگاندا و زنگبار

میراث طبیعت و حیات وحش جهان

کشورهای تانزانیا، کنیا، اوگاندا و زنگبار در شرق قاره آفریقا قرار دارند، جایی که قدیمی‌ترین سکونت‌گاه انسان تلقی می‌شود.

شرق آفریقا به دلیل قرار گرفتن بر خط استوا دارای آب و هوای استوایی با باران‌های موسمی است، پوشش گیاهی در این ناحیه نیز بصورت جنگل‌های انبوه مناطق گرمسیری و علفزارهای سرسبز وسیع است که مناسب‌ترین منطقه برای زاد و ولد علف‌خواران و درندگان است. جایی که امروزه میلیون‌ها نفر در سال برای بازدید از این منحصر به فردترین مجموعه حیات وحش جهان می‌روند.

از لحاظ فرهنگی شرق آفریقا سرزمینی است مملو از فرهنگ‌های بومی و دست نخورده که اغلب آن‌ها در باورهای قبیله‌ای و خرافی خود باقی مانده و زندگی‌شان با رقص و آوازهای محلی گره خورده است.

پارک ملی گرونگرو؛ کلکسیونی طبیعی از همه حیوانات آفریقا در دهانه یک آتشفشان خاموش

پارک ملی گرونگرو تانزانیا

گرونگرو یک منطقه حفاظت شده در کشور تانزانیاست و شامل بیشترین گونه‌های مختلف حیوانات در شرق آفریقاست. گرونگرو در دهانه آتشفشانی خاموش به قطر 20 کیلومتر واقع است و بخاطر دریاچه‌ای که در مرکز آن قرار دارد گله‌های وسیع حیوانات در اطراف آن زندگی می‌کنند. از حیوانات این منطقه می‌توان به شیر، یوزپلنگ، کفتار، فیل، کرگدن سیاه، اسب آبی، گورخر، گوزن آفریقایی، غزال تامسون، بوفالو و انواع پرندگان اشاره کرد.

جالب است بدانید که این منطقه یکی از پر تراکم‌ترین مناطق زندگی شیر در شرق آفریقاست و گردشگران در خودروهای سافاری وارد این مناطق می‌شوند و از نزدیک شاهد هیجان و ماجراهای یک حیات وحش واقعی می‌شوند.

حیات وحش افریقا

اقوام ماسایی؛ گاوچران‌های نیزه به دست که شیرها از ایشان می‌ترسند!

اقوام ماسایی افریقایی

اقوام ماسایی یکی از مشهورترین اقوام آفریقایی هستند که در مرز میان کنیا و تانزانیا و در دشت‌های دامنه کوه کلیمانجارو زندگی می‌کنند. این قوم همچنان مانند نیاکان چند هزار ساله خود زندگی کرده و با لوازم و تجهیزات امروزی غریبه هستند. لباس محلی این قوم پارچه‌های کتان بلند قرمز رنگی است که به دور بدنشان می‌پیچند و زنان آن‌ها زیورآلات رنگی از جنس چوب و استخوان استفاده می‌کنند. ماسایی‌ها در خانه‌هایی که از حصیر و پهن گاو ساخته شده زندگی می‌کنند و غذای روزانه ‌شان مخلوطی از شیر و خون گاو است.

جزیره زنگبار؛ مقصد دریانوردان ایرانی در طول تاریخ

زنگبار نام جزیره‌ای در اقیانوس هند و پایتخت منطقه خود مختار زنگبار در فدراسیون تانزانیا است. ایرانی‌ها از دوره ساسانیان با این منطقه داد و ستد تجاری داشته‌اند و جالب است بدانید، طایفه‌هایی از مردم زنگبار نسب‌شان به شیراز برمی‌گردد که اجدادشان ایرانی بوده‌اند که از منطقه فارس طی بیش از هزار سال در چندین مرحله به این جزیره مهاجرت کرده‌اند. از طرف دیگر زنگبار در طول تاریخ مرکز تجارت برده بوده که این کار توسط اعراب و با کشتی به خلیج فارس انجام می‌شده است و امروزه مردمان سیاه پوستی که در جنوب ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند از نوادگان آن‌ها هستند. طبیعت زنگبار نیز بسیار زیبا و دیدنی است. سواحل ماسه‌ای و آب‌های مرجانی زنگبار یکی از معروفترین نقاط برای غواصی و اسنور کلینگ است.

همچنین باغ‌های کشت ادویه و جزیره لاکپشت‌های غول پیکر از جاذبه‌های زنگبار است که معمولا هیچ گردشگری بازدید از آن را از دست نمی‌دهد.

دریاچه ویکتوریا؛ به وسعت یک دریا در میان جنگل‌های استوایی

دریاچه ویکتوریا اوگاندا

دریاچه ویکتوریا بزرگ‌ترین دریاچه قاره آفریقا و هم‌چنین بزرگ‌ترین دریاچه ناحیه گرمسیری جهان و دومین دریاچه بزرگ آب شیرین جهان است. تنوع زیستی این دریاچه بسیار بالاست. شهر انتبه، نزدیک خط  استوا و در سواحل شمالی این جزیره قرار دارد و باغ گیاهان استوایی این شهر شهرتی جهانی دارد.

قایق‌سواری بر دریاچه ویکتوریا و تماشای غروب زیبای خورشید، یکی از فراموش نشدنی‌ترین تجربیات سفر به اوگاندا خواهد بود.

جینجا و سرچشمه‌های رود نیل

جینجا شهری در ساحل شمالی دریاچه ویکتوریا و جنوب اوگانداست. شهرت جینجا به دلیل وجود سرچشمه رود نیل در آن است. رود نیل با حدود 6650 کیلومتر طول، طولانی‌ترین رود جهان است و رگ حیاتی کشورهای شرقی آفریقا خصوصا مصر، سودان و اوگاندا به شمار می‌آید. جینجا محصور در جنگل‌های انبوه استوایی است. رفتینگ بر روی رود نیل سفید، تماشای پرندگان استوایی و استراحت در فضاهایی با چشم‌اندازهای بی‌نظیر به رود بزرگ نیل از جاذبه‌های جینجا است.

دریاچه نایواشا؛ راهپیمایی، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری در طبیعتی بکر

دریاچه آب شیرین نایواشا که در ارتفاع بیش از 1800 متر از سطح دریا و در شمال غرب نایروبی، پایتخت کنیا قرار گرفته است، یک چشم‌انداز بی‌نظیر از حیات وحش و طبیعت است. قایق‌سواری بر روی دریاچه و بازدید از گونه‌های مختلف پرندگان و اسب‌های آبی که در حال آب‌تنی هستند، یکی از بخش‌های جذاب دیدار از نایواشا است. هم‌چنین راهپیمایی در دره دروازه شیطان و دیدار از مناظر پر ابهتی که صخره‌های آتشفشانی در دو سوی این دره ساخته‌اند از جاذبه‌های منطقه نایواشا به شمار می‌رود.

نایروبی؛ تماشای فرهنگ زنده آفریقا

نایروبی معروف به "شهر سبز در زیر آفتاب" پایتخت کنیا است. این شهر پس از ژوهانسبورگ بزرگترین شهر قاره آفریقا است و از مراکز اصلی مالی، سیاسی و اجتماعی شرق آفریقا به شمار می‌آید.

نایروبی بهترین مکان برای دیدن فرهنگ مدرن آفریقاست. شب‌های نایروبی بسیار زنده هستند و گردشگران زیادی همراه با مردم محلی در باشگاه‌های شبانه به شادی می‌پردازند. در نایروبی همچنین مرکزی فرهنگی وجود دارد که هر روز رقص‌های بومی و قبیله‌های مختلف کنیا به صورت زنده در آن اجرا می‌شود.

کلیمانجارو بلندترین کوه قاره آفریقاست. این کوه با 5895 متر ارتفاع، آتشفشانی خاموش است که در کشور تانزانیا و در مرز این کشور با کنیا قرار دارد. این کوه جزو قلل هفتگانه دنیا به شمار می‌رود. صعود کلیمانجارو از لحاظ فنی دشواری خاصی ندارد و برای رسیدن به پای کوه باید از میان جنگل‌های بارانی انبود در دامنه‌های این کوه گذشتکه معمولا راهپیمایی در این دامنه‌های زیبا از صعود کوه، طرفدارهای بیشتری دارد.

نظر بدهید