راهنمای سفر به سنگاپور، شهر شیر

راهنمای سفر به سنگاپور، شهر شیر

سنگاپور، کشور کوچکی در آسیای جنوب شرقی و انتهای جنوبی جزیره مالایا که از یک جزیره بزرگ و 54 جزیره کوچک تشکیل شده است. در دهانه خاوری تنگه مالاکا و مالزیا جای گرفته و به وسیله تنگه باریک و طولانی جوهوراز کشور مالزیا جدا می‌شود. در ادامه با مجله گردشگری آهنگ سفر همراه باشید تا بیشتر با سنگاپور آشنا شویم.

سه شنبه 28 آبان 1398
5418

 راهنمای سفر به سنگاپور، شهر شیر

سنگاپور، کشور کوچکی در آسیای جنوب شرقی و انتهای جنوبی جزیره مالایا که از یک جزیره بزرگ و 54 جزیره کوچک تشکیل شده است. در دهانه خاوری تنگه مالاکا و مالزیا جای گرفته و به وسیله تنگه باریک و طولانی جوهوراز کشور مالزیا جدا می‌شود.
در جنوب نیز تنگه سنگاپور آن را از مجمع الجزایر اندونزی جدا می‎کند. اراضی آن از نظر ارتفاع، پست و باتلاقی است و قابلیت زراعی ناچیزی دارد و به همین مناسبت اکثر نزدیک به اتفاق مردم آن در شهر زندگی می‌کنند و به بازرگانی و داد و ستد سرگرمند. تپه تیماه که بلندترین نقطه این کشور محسوب می‌شود، تنها 177 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اقلیم آن گرم و مرطوب و پرباران است و از نظر ارتباط قاره‌های آسیا و افریقا و اروپا از موقعیت استراتژیکی و اقتصادی مهمی برخوردار است. پایگاه دریایی انگلیس و فعالیت‌های صنعتی در زمینه‌های نساجی، الکترونیکی و پالایش نفت بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده است. رشد صنعتی این کشور به ویژه در دهه‌های اخیر به آلایش هوا و آب کمک کرده و محیط زیست مطلوب آن را به مرور مورد تهدید قرار داده است.

 

جهت کسب اطلاع از تور سنگاپور از مشهد با ما در تماس باشید.

سنگاپور

تاریخچه سنگاپور

نام اصلی سنگاپور، به زبان سانسکریت، تماسک (مردم دریا) بود. بعدها به سنگا-پورا (شهر شیر) موسوم گردید. سنگاپور در سال 1297 ساخته شد و صد سال بعد ویران گردید. در 1819 به دست انگلیسی‌ها افتاد و به یک پایگاه نظامی مهم انگلیسی در خاور دور مبدل شد و تامس استامفورد، دفتر مرکزی کمپانی هند شرقی انگلیس جزیره سنگاپور را در آنجا دایر کرد. در 1824 کمپانی هند شرقی انگلیس جزیره سنگاپور و جزیرک‌های مجاور آن را از سلطان جوهور خریداری کرد و شاهزاده حسین را به فرمانداری آن گماشت و در پی آن مهاجران چینی با هجوم به این شهر، اکثریت غالب را تشکیل دادند. در طی سال‌های 1868 تا 1946، همراه با پنانگ و مالاکا، جزء مستعمره ماندگاه‌های تنگه‌ها شد. در جنگ جهانی دوم، به تصرف ژاپنی‌ها درآمد و هزاران سرباز انگلیسی را در پایگاه نظامی آن خدمت می‌کردند، به اسارت گرفته شدند. در سال 1946 (بعد از پایان جنگ)، به مستعمره پادشاهی انگلستان موسوم گردید. اولین قدم در راه کسب خودمختاری سنگاپور، انتخابات شهرداری بود که در سال 1949 برگزار شد و در آن فقط انگلیسی زبان‌ها حق رای داشتند. در سال 1959 به خودمختاری کامل دست یافت و در انتخابات آن سال که چینی‌ها نیز از حق رای برخوردار شدند، حزب اقدام مردم حائز اکثریت مطلق شد ولی کو آن یو به نخست وزیری رسید. در سپتامبر 1963 به فدراسیون مالزیا ملحق گردید و شورش‌ها و ناآرامی‌ها و تظاهرات سال 1965 به استقلال آن انجامید و به عضویت جامعه‌ی کشورهای مشترک‌المنافع انگلستان درآمد و به عضویت سازمان ملل متحد نیز پذیرفته شد. اقتصاد آن در همان اوان استقلال شکوفا شد و به مرکز اقتصادی در انتخاب 1971 دکتر بنیامین هنری شیرز به ریاست جمهوری منصوب گردید و یک موافقت نامه دفاعی میان کشورهای سنگاپور، مالزیا، انگلستان، استرالیا و زلاندنو منعقد گردید.

راهنمای سفر به سنگاپور

بحران اقتصادی سال 1974 که در اثر افزایش قیمت فوق العاده نفت پیش آمد، ثبات اقتصادی این کشور را شدیدا مورد تهدید قرار داد و تظاهرات گسترده دانشجویان و کارگران را موجب شد. دولت چنان به سرکوب تظاهرکنندگان پرداخت که حزب اقدام مردم، حزب حاکم کشور، از بین الملل سوسیالیست اخراج گردید. در 1981 رئیس جمهور سنگاپور درگذشت و دوان نائیر به جای او نشست. در سال 1990، لی کوآن یو، پس از 31 سال از نخست وزیری کناره گرفت و معاون وی، گوه چوک تونگ به این مقام برگزیده شد. این در حالی بود که لی دبیرکلی حزب اقدام مردم را خفظ کرد و به عنوان وزیر مشاور ارشد از تاثیر به سزایی در اداره امور کشور برخوردار بود. در انتخابات اوت 1993 اونگ تنگ چئونگ به ریاست جمهوری منصوب شد. خشکسالی 1997 و تاثیر پدیده النینو به کشاورزی و گردشگری آن آسیب بسیار رسانید و آسمان سنگاپور بر اثر دود حاصل از جنگل سوزی‌های اندونزی تیره و تاریک گردید تا جایی که مدارس و کار روزانه تعطیل شد و پرواز هواپیماها ممنوع گردید. در انتخابات ریاست جمهوری سال 1999، سلاپان راما ناتان، کاندیدای حزب اقدام مردم و تنها داوطلب مورد تایید، به پیروزی رسید. در انتخابات پارلمانی سال 2001، 82 کرسی از 84 کرسی پارلمان توسط حزب اقدام مردم اشغال شد.

جهت کسب اطلاع از تور سنگاپور از مشهد با ما در تماس باشید.

نظر بدهید