سفر به جزیره بورنئو

سفر به جزیره بورنئو

جزیره بورنئو سفر به عمق جنگل‌های استوایی جزیره بورنئو سومین جزیره بزرگ دنیا و بزرگترین جزیره در قاره آسیا است. از لحاظ تقسیمات مرزی، این جزیره بین مالزی و اندونزی تقسیم شده است و بخش بسیار کوچکی از آن نیز قلمرو پادشاهی بورنئی محسوب می‌شود. یکی از محبوب‌ترین بخش‌های این جزیره برای گردشگران خارجی، قسمتی است که در خاک کشور مالزی قرار دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این مقصد گردشگری بیشتر بدانیم.

شنبه 26 آبان 1397
4162

جزیره بورنئو

سفر به عمق جنگل‌های استوایی

جزیره بورنئو سومین جزیره بزرگ دنیا و بزرگترین جزیره در قاره آسیا است. از لحاظ تقسیمات مرزی، این جزیره بین مالزی و اندونزی تقسیم شده است و بخش بسیار کوچکی از آن نیز قلمرو پادشاهی بورنئی محسوب می‌شود. یکی از محبوب‌ترین بخش‌های این جزیره برای گردشگران خارجی، قسمتی است که در خاک کشور  مالزی قرار دارد. معمولا در برنئو در طول سال دما بین 27 تا 32 درجه در نوسان بوده و میانگین رطوبت هوا 80 درصد است.

جنگل های بارانی جزایر بورنئو

جنگل‌های استوایی بورنئو با قدمتی بیش از 140 میلیون سال، یکی از کهن‌ترین جنگل‌های بارانی کره زمین به شمار می‌آیند که تنوع کم‌نظیر گونه‌های گیاهی و جانوری را در آن می‌توان دید. گونه‌هایی نادر چون میمون دماغ دراز، خرس‌های بورنئو و اورانگوتان‌ها که از لحاظ ژنتیک از نزدیک‌ترین موجودات به انسان هستند.

اورانگوتان

این حیوانات منحصر بفرد که نسل‌شان اکنون فقط در برنئو و سوماترا باقی مانده است به قدری رفتارهایشان شبیه انسان‌ها است که ما را به تعجب و خنده وا می‌دارند. حتی معنی نامشان در زبان مالزیایی مرد جنگل است. اورانگوتان‌ها گردنی کلفت، سری بزرگ و دستانی قوی دارند که مثل انسان دارای چهار انگشت بلند و یک شست است. اورانگوتان‌ها خیلی باهوش هستند و قادرند اشیا را بصورت ابزار بکار گیرند. آن‌ها برگ‌های پهن را بعنوان چتر در برابر باران بکار می‌گیرند و برگ‌های گود را مثل لیوان استفاده می‌کنند تا راحتتر آب بنوشند.

اورانگوتان‌ها حیواناتی روز کارند و شب‌ها می‌خوابند.

یکی از جالب‌ترین تجربیات سفر به جزیره بورنئو، دیدار از اورانگوتان‌ها در منطقه حفاظت شده سپیلوک در نزدیکی شهر سندکان است که مورد استقبال گردشگران سراسر دنیا است.

خرس‌های بورنئو:

خرس‌های بورنئو یا خرس‌های خورشید از کوچکترین گونه‌های خرس به حساب می‌آید که در جنگل‌های استوایی جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند. گردشگران در این سفر به منطقه حفاظت شده خرس‌ها می‌روند تا از نزدیک با این موجودات دوست داشتنی آشنا شوند.

میمون‌های دماغ دراز

میمون‌های دماغ دراز با ظاهری عجیب و بامزه، فقط در این نقطه از جهان قابل مشاهده هستند. این گونه از میمون‌ها عموما بصورت گروهی و به رهبری یک میمون نر زندگی می‌کنند. اگرچه در بین‌شان نرهایی هستند که زندگی انفرادی را ترجیح می‌دهند.

میمون دماغ دراز جزایر بورنئو

کروز بر روی رودخانه کیناباتانگان

قایق‌سواری بر روی طولانی‌ترین رودخانه ناحیه "صباح" یکی از تجربیات شگفت انگیز این سفر است که در آن بخت مشاهده گونه‌های مختلف جانوری که در بالا گفته شد و هم‌چنین میمون‌های دراز دست، فیا بورنئو و ... را خواهیم داشت.

پارک ملی کینابالو:

طبیعت متفاوت استوایی

پارک زیبای کینابالو در دامنه کوه کینابالو، بلندترین قله کشور مالزی قرار گرفته و بعنوان اولین میراث طبیعی ثبت شده یونسکو در این کشور شناخته می‌شود. ویژگی این پارک، نوع خاصی از طبیعت استوایی است که در ارتفاعات بلند شاهد آن هستیم که در کنار چشم‌اندازهای وسیع، آن را به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری جزیره بورنئو تبدیل کرده است. پیاده‌روی بر روی پل معلق چوبی کانوپی، در لا به لای جنگل‌های انبوه استوایی یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های دیدار از پارک ملی کینابالو است.

کوتا کینابالو؛ آرامش ساحل و جزیره‌های زیبا در پایان سفر

کوتا کینابالو مرکز استان صباح و در سواحل شمال غربی جزیره بورنئو است. در کوتا کینالو علاوه بر سواحل زیبا، آنچه موجبات لذت گردشگران می‌شود، طعم لذیذ غذاهای دریایی است. زندگی شبانه در کوتاکینابالو یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این شهر زنده و زیباست.

جزیره منگالوم:

در فاصله نه چندان دور از کوتاکینابالو جزیره منگالوم قرار گرفته است. این جزیره زیبا با ساحل‌های بی‌نظیرش بهشت دوست‌داران ورزش‌ها و تفریحات آبی است. اسنور کلینگ یا غواصی سطحی برای تماشای مرجان‌ها، ماهی‌ها و ستارگان دریایی رنگارنگ، یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های سفر به جزیره منگالوم است.

 

نظر بدهید